Lisa Batiashvili imponerar i violinkonserter av Tjajkovskij och Sibelius i en perfekt balanserad inspelning med Staatskapelle Berlin under Daniel Barenboim.

När hörde du senast en klassisk inspelning som riktigt tog andan ur dig? Det händer inte ofta för undertecknad – men det ska erkännas med en gång – här blev det knockout direkt.

Både solist, dirigent och orkester går ”all in”. Batiashvilis uttryck är formidabelt: fullödigt, varmt, oerhört virtuost och flyhänt. Och Barenboims eminenta orkester går från klarhet till klarhet. På inspelningarna med Elgars symfonier häromåret visade Staatskapelle Berlin vad man är kapabel till, men här är spelet om möjligt än mer imponerande. Likt Batiashvili ändrar man ”färg” när så krävs: ena stunden klingar orkestern med en varm, mörk, massiv, ekdoftande, kryddpepprig klang; för att i nästa avsnitt spela med en sådan lätthet och flexibilitet att jag hisnar. Världsklass.                 

Kanske skulle man kunna tro att en sådan fullödig satsning från både solist och dirigent som det är fråga om här skulle bli ”för mycket” för öronen, när det dessutom handlar om en så romantisk, och så ofta spelad (och inspelad) repertoar. Men icke. Både i Sibelius och Tjajkovskij är spelet perfekt balanserat med hundraprocentig följsamhet mellan solist och dirigent. Det här är 100 procent ren njutning och dessutom en ny självklar förstahandsrekommendation i dessa båda verk.

Så glöm allt tal om den klassiska skivindustrins kris och andra dysterprofetior. Så länge artister och skivbolag producerar så här fullödiga produktioner så är jag inte det minsta orolig för den klassiska musikens framtid.

Axel Lindhe

 

Höjdpunkt Första satsen i Sibelius

Lyssna också på Cd:n Echoes of Time, där Batiashvili bland annat tolkar Sjostakovitjs första violinkonsert.

 

FAKTA

Tjajkovskij & Sibelius

Violin Concertos

Lisa Batiashvili

Staatskapelle Berlin

Dirigent: Daniel Barenboim

 

Gillade du den här artikeln?

Om svaret är ja och du vill läsa fler texter av det här slaget rekommenderar vi en prenumeration på Opus – musikvärldens mest exklusiva magasin om klassisk musik och opera. Opus bjuder på initierade reportage från kunniga skribenter, det senaste från svenskt och internationellt musikliv och recensioner av de hetaste inspelningarna och föreställningarna.

Ett förmånligt prenumerationserbjudande hittar du genom att klicka på denna länk.

 

About The Author