Omtalade Bachboxen 333 är här. En storartad hyllning till en evigt ung barockmästare, menar Jörgen Lundmark.

Först och främst: det här är en mycket anslående skivbox. Stor som en mellanstor kylväska väger den närmare tio kilo. Men så rymmer den det mesta som bevarats av den störste av dem alla. Utformningen är elegant och lättöverskådlig. Visst kostar den en del, men samtidigt är detta den mest omfattande tonsättarbox som någonsin getts ut.

Det som gör Bach 333 så speciell är att man lagt sig vinn om att spegla många olika sidor av fenomenet Johann Sebastian Bach. Ingen annan tonsättare har inspirerat till så olika tolkningar och omtolkningar, och det märks i den enastående bredden på materialet. Bachs musik spelas i våra dagar på två helt olika sätt. Här ryms både tolkningar som har sin grund i det sena 1800-talets mer romantiska tradition, och även framföranden som söker sig bakåt till hur musiken kan ha låtit på Bachs egen tid – så kallat tidstroget spelsätt. Aldrig tidigare har ett skivbolag så konsekvent samlat olika versioner för jämförelse; här finns upp till åtta versioner av ett och samma verk (konserten för två violiner). För den som vill lära känna Bachs musik i all dess mångsidiga oöverblickbarhet är det här en utgåva som lär räcka länge.

 

»Aldrig tidigare har ett skivbolag så konsekvent samlat olika versioner för jämförelse; här finns upp till åtta versioner av ett och samma verk«

 

Boxens ena halva ägnas åt vokalmusiken. Det är fullt förståeligt att det inte funnits utrymme att mer än i undantagsfall bjuda på mer än en version av de över 200 sakrala och världsliga kantaterna. Det är glädjande att man i första hand valt att betona inspelningar Masaaki Suzuki (subtilt balanserade, ur den kompletta utgåvan på svenska BIS) och John Eliot Gardiner (mer rytmiskt orienterad). Tolkningar av till exempel Herreweghe, Koopman, Rifkin och Richter lyfter fram ytterligare dimensioner.

Med två kompletta versioner av h-mollmässan, Johannespassionen och Juloratoriet och tre versioner av Matteuspassionen ges ännu fler möjligheter att jämföra spelsätt. Ur den synvinkeln är kanske de 24 skivor under titeln Vocal traditions än mer intressant. Här samlas en lång rad sångare, i vitt skilda traditioner – allt från Kathleen Ferriers djupa stämma till Emma Kirkbys luftlätta sopran. Så slås man av hur olika trion Janowitz–Ludwig–Wunderlich tillsammans med Karl Richter (mycket innerlig legatosång) är jämfört med den lika välklingande men mer nyktra tolkningen under ledning av Gardiner.


Den andra halvan
av boxen rymmer instrumentalmusiken. Återigen är mångfalden närmast förbluffande: två versioner av Das wohltemperierte Klavier (en cembalo och en på piano), tre inspelningar av Goldbergvariationerna, partitorna både i cembalo och piano och så vidare. Man har dessutom lagt sig vinn om att inkludera många olika slags klaverspelare. I till exempel orgelmusiken återkommer fyra olika organister med ett större antal verk.

Kammarmusikverken har ofta två versioner representerade, och även här får lyssnare möjlighet att jämföra tidigare tolkningar (till exempel Milstein och Fournier) med tolkningar av idag (Carmignola och Watkin). I orkestermusiken finns inte bara traditionella och tidstrogna tolkningar utan även fler tidiga versioner med andra instrument än jag sett i andra utgåvor. Ett antal cd samlar förlagor av tonsättares musik som Bach sedan arrangerat och man väljer att presentera förlagor och bearbetningar på samma cd – strålande!

Till sist sex cd med verkbearbetningar eller inspirerade av Bach, från Liszt till Kurtág och Hazel Scott till John Lewis.

Som om inte detta var nog ryms i boxen två inbundna böcker – en om Bachs liv och en om musiken (ibland väl kortfattade beskrivningar, men alla verk presenteras) – och Bach-katalogen (tyvärr inte inbunden) med alla hänvisningar till skivorna.

Att DG:s egna inspelningar dominerar är inte så konstigt. Jag tycker ändå att man får en mycket god överblick och variation. Ljudet är generellt sett högre utstyrt än tidigare versioner av inspelningarna. Jag kan också konstatera att det åtminstone i några fall är öppnare och mer basrikt på de här nya utgåvorna.

Jörgen Lundmark

 

J.S. Bach Komplett utgåva
Solister och dirigenter: 750 personer. Inspelningar på över 30 skivbolag gjorda över 90 år.
Innehåller 222 cd + 1 dvd + 3 böcker
Deutsche Grammophon.

 


Runt 4000 kronor får man vara beredd på att hosta upp för Bach 333. Men det kan det väl vara värt?

 

Testa även

Glenn Gould Bach Edition (38 cd + 6 dvd) – det mesta av det bästa med Bachmästaren framför andra (Sony).

 

Lästips!

Nyutgåvan av Hans Fagius mycket initierade genomgång av Bachs samtliga orgelverk (Bo Ejeby Förlag). Varje verk får en historisk och musikalisk beskrivning men även förslag på registrering. De inledande kapitlen om Bachs liv och särskilt den om orglarna gör boken än mer intressant. En volym som hör hemma i varje Bachentusiasts bokhylla!

 

Varför fira 333 år sedan Bachs födelse?

För Bach fanns kopplingar mellan särskilda tal och teologi. Siffran tre knyter an till treenigheten och i Clavier-übung 3 för orgel representeras det av att verket innehåller 27 satser (3 x 3 x 3), vilket också är antalet böcker i Nya testamentet.

About The Author