”Hela hans liv var och förblev musik”.

Så hette det i en minnesartikel om Ingvar Lidholm när han gick bort, 96 år gammal. Det är knappt fyra år sedan, och nu i februari är det således redan 100-årsjubileum.

Ett annat omdöme om den tidige Lidholm är värt att citeras. Nittonåringen vågade kontakta Radiotjänst för att höra sig för om en anställning. Han bifogade en egenhändigt komponerad konsertuvertyr för orkester. Radiotjänstemannen Lars-Erik Larsson behandlade ärendet, han hade förstås ingen tjänst att erbjuda men blev intresserad av uvertyren och hörde av sig till upphovsmannen med ett uppmuntrande brev, där det bland annat stod: ”Ni tycks vara född på ett orkesterpodium”.

Så gestaltade sig upptakten för en av Sveriges mest respekterade tonsättare. Och snart nog, när komponerandet kommit i gång på allvar, instämde musikprofessorn Ingmar Bengtsson med orden: ”Han går en egen väg, en ensam väg som bär och som för uppåt”.

Under sin karriär passerade Lidholm Örebro, som stadskapellmästare. Nu slår Örebro musikhögskola in på en alternativ tidstypisk väg – ett streamat program som utgår från ett av Lidholms mest originella verk, ”Stamp Music”. Ett grafiskt partitur som ryms på ett frimärke och lämnar öppet hur notbilden skall tydas. Egen kreativitet förutsätts – och just med improvisationers hjälp kan man forma Lidholms finurliga idé. Samverkan mellan landets högre musikutbildningar vidgar projektets ramar, som dessutom ingår i Kungliga Musikaliska Akademiens breda  tvåhundrafemtioårsjubileumsutbud.

Sedan får man enträget och innerligt önska att musiklivets stora maskineri oljas upp igen. Då måste det bli dags för Lidholms lyriskt intensiva, djuppejlande opera ”Ett drömspel”, ett starkt destillat av Strindbergs berömda drama. Den hade premiär på Stockholmsoperan 1992, med Hillevi Martinpelto och Håkan Hagegård i ledande partier och unga Nina Stemme i en biroll.

Hög tid att putsa en sådan musikdramatisk nationalklenod! Någon däremot?

Carlhåkan Larsén

Här en länk till en längre Ingvar Lidholm-kronlologi  som publicerades i samband med hans bortgång i oktober 2017.

 

About The Author