Välkommen till ett nytt år med Opus! I dagarna kommer ett rykande färskt nummer i brevlådan fullmatat med inspirerande läsning från det klassiska musiklivet och operans värld. Här får du en överblick över innehållet.

 

Inte prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!


Nya numret av Opus når prenumeranterna i veckan.

 

 

KONSTNÄR PÅ DJUPT VATTEN

Tonsättare är ett av yrkena i Aurélie Ferrières cv. Producent, scripta, ljudtekniker, sångerska och performanceartist några av de andra. I omslagsintervjun till nya numret möter du en fransk-svensk multikonstnär som med havets hjälp vill frigöra oss från tonspråket som vi är vana vid.


Bild från Musicomexp, en fyrtio minuter lång svit med ljudinspelningar som Aurélie Ferrière gjorde under en resa i havsområdena kring Papua Nya Guinea. Läs om hur det gick till i nya numret av Opus.

 

 

MUSIKFOTOGRAFEN MATS BÄCKER

Mats Bäcker är musikens egen rockfotograf. I Opus 101 är han dubbelt aktuell – dels med bilder till intervjun med Aurélie Ferrière, dels med ett eget porträtt. Sofia Nyblom har träffat scenfotografen som det sjunger om i samband med den pågående utställningen på Malmö Live – Mats Bäcker Classics.


Mats Bäckers porträtt fångar ofta artistens essens och utstrålning med nerv och skärpa. Flera har blivit ikoniska, som närbilden av en till hälften avsminkad Loa Falkman.

 

Här startar du din Opus-prenumreration!

 

STENHAMMAR 150 ÅR

Alfvén och Peterson-Berger må ha sina populära toppar, men Wilhelm Stenhammar går på djupet. Och han vinner i längden. Med ärlig och nykter hållning går han sin egen väg genom sekelskiftets nationalromantiska landskap. I en längre essä tecknar Carlhåkan Larsén konturerna av en tonsättare som bara  blir bättre med åren.

Stenhammar ville tränga djupare in i kontrapunktens labyrinter och lät sin musik genomsyras av klassisk balans och uttrycksfullhet. I år fyller han 150 år.


HUR MÅR BLÅSMUSIKEN?

Antalet blåsorkestrar har länge varit krympande. Återväxten av unga musiker och solister är hotad, men tävlingar som Blåsmusikpriset ska vända den negativa trenden. I Opus 101 tar vi tempen på en folklig kulturform med en osäker framtid.


I början av februari presenterades en undersökning som visade att svenska orkestrar har svårt att rekrytera blåsmusiker. Varför det är så och hur problemet ska lösas försöker vi ge svar på i nya numret. Foto: Nigel Harvey.

 

WAGNERBILDEN UPPDATERAD

Camilla Lundberg har läst Alex Ross Wagnerism – en omistlig tegelsten i bygget över kulturpersonligheten Richard Wagner som lämpar sig för både redan frälsta och blivande Wagnerianer.  


Mer än tio år har Alex Ross ägnat sin encyklopediska Wagnervurm, som fått underrubriken ”Art and Politics in the Shadow of Music”.

 

DEN POLITISKE PIANISTEN

Förra årets hemmakonserter i vardagsrummet blev en lägereld för miljoner isolerade lyssnare. Men Igor Levit är minst lika känd för sin politiska aktivism och för att ha återupprättat idén om artisten som en offentlig intellektuell. Opus har fått en pratstund den tyske pianovirtuosen.


Igor Levit debuterade med inspelningar av Beethovens sena pianosonater som 20-åring. Världsberömd blev han när han livesände konserter från sitt vardagsrum 52 dygn i sträck under pandemin. Foto: Robbie Lawrence.

 

En intervju med musikmecenaten Anders Wall inför 90-årsdagen, recensioner av sju musikböcker och 11 inspelningar, musiknyheter, intervjuer och en ny krönika av Edith Söderström – Opus 101 har något för alla musikälskare!

 

Inte prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

 

About The Author