En av de mest intressanta musikerna inom den tidiga musikrörelsen är Jonas Nordberg. Du möter honom i omslagsintervjun i nya numret av Opus. Jonas Nordberg kan säkerligen bidra till att öka intresset för den tidiga musiken i Sverige – att den dansande och tyngdlyftande lutenisten inte är det minsta rädd för att närma sig andra genrer och uttryck lär inte försämra utsikterna.

Jonas Nordberg är i sommar aktuell i inte mindre än tre produktioner på Confidencen. Den 10 augusti ger han en solokonsert tillsammans med Marika Lagercrantz.

 

 

Inte prenumerant?  Här en länk till ett förmånligt erbjudande!

 

Det sista numret innan sommaruppehållet bjuder som vanligt på ett rikt och varierat innehåll. Vi följer till exempel upp hur det går med playtjänsterna på våra konserthus. I medierapporteringen är det förvånansvärt tyst om streamingrevolutionen som pågår, men faktum är att miljontals besökare varje år tar del av webbkonserterna med våra svenska orkestrar. Att runt hälften kommer från utlandet gör det inte mindre spännande.


”Kontrollrummet” hos Göteborgssymfonikerna. Vid spakarna, Måns Pär Fogelberg, arkitekten bakom streamingtjänsten GSO Play.

 

Vi tar även tempen på Kirill Petrenko, Berlinerfilharmonikernas nye chefsdirigent. Någon intervju har det visserligen inte blivit (Petrenko ger aldrig intervjuer), men genom att prata med personer i hans närhet fick Arvid Jurjaks en god bild av vad vi har att vänta när han tillträder den mytomspunna posten i september.


Vem är Kirill Petrenko och vad kommer att hända med honom vid rodret för Berlinerfilharmonikerna? Nya numret ger en del av svaren.

 

I Opus 90 kan du även se fram emot ett reportage från Odense. I mars avgjordes Carl Nielsen Competition där med svenske Johan Dalene som en av segrarna. Hanna Höglunds text och Anna Nordströms bilder tar sin utgångspunkt i den psykologiska process som tävlingen innebär. Vilka utmaningar möter musikerna på vägen och hur tacklar de dem? Dessutom bjuder reportaget på en hel del intressanta reflektioner kring själva tävlandet i sig.


Svenska violinisten Ava Bahari är i fokus i Opus reportage om de tävlande i Carl Nielsen Competition.

 

200-åringen Jacques Offenbach uppmärksammar vi förstås också, och så blir ett nytt porträtt i serien Jag och mitt instrument. Den här gången är det ackordeonisten Åsa Sundstedt som berättar om livet med sin 13,5 kilo tunga följeslagare.


Dragspelsfamiljen är idag väl etablerad i det klassiska musiklivet. I nya numret möter du ackordeonisten Åsa Sundstedt.

 

Och så minns vi förstås Sven-David Sandström. Förutom Carlhåkan Larséns minnesord i nya numret kan du på opusmagasin.se läsa de två längre Opus-intervjuer som det blev under årens lopp. Sammanlagt tre tidlösa texter som med olika infallsvinklar och stilistik berättar om vår tids största svenska tonsättare.


Som första tonsättare förärades Sven-David Sandström en omslagsintervju i Opus. Det var julen 2006 och i pennan höll Lars Collin och i kameran Mats Bäcker. Det tidlösa porträttet finns att läsa på opusmagasin.se, liksom ytterligare en längre text som Göran Persson skrev inför uruppförandet av Sandströms Matteuspassion våren 2014.

 

Inte prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

 


Opus 90 kommer ut i dagarna. Beställ din prenumeration på opusmagasin.se och säkra sommarens hängmatteläsning!

 

 

About The Author