Efter två år ser vi det slutliga beviset på att musiklivet är tillbaka med full kraft: festivalerna i Opus festivalkalender är lika många som innan pandemin! Efter den helt inställda sommaren 2020 och förra årets 21 tappra hjältar är de nu åter 60 till antalet. Opus festivalspecial sträcker sig över 32 sidor och utgör större delen av nyutkomna Opus 110.

OPUS 110 kommer ut i dagarna.



Här en presentation av innehållet:


60 KLASSISKA FESTIVALER        

Hjärtat i festivalnumret är som vanligt festivalkalendern. Här presenterar vi sommarens höjdpunkter och ger tips om vad du inte får missa. I år paketerat i elva festivalrutter där ett särskilt tema guidar dig rätt. Insprängt mellan festivalerna hittar du texter med fördjupande läsning och intervjuer med medverkande musiker, tonsättare och festivalarrangörer.

Vad kunde passa bättre än en resa genom sommarens festivallandskap? Opus festivalkalender presenterar 11 resor i musikens tecken.




MEDELHAVETS MUSIKFESTER

Vi gör också en utflykt till Medelhavet och tipsar om vilka musikfester som du bör besöka där, om inte i år så åtminstone någon gång i ditt liv. Med ljumma kvällar och en sol som går ner lagom tills konserten ska börja finns här de bästa förhållandena för utomhuskonserter – och det oavsett om du befinner dig i Verona, Granada, Aten eller Dubrovnik.

I Opus medelhavsguide tipsar vi om var du bäst kan njuta av inspirerande musikkvällar bland cikador och cypresser. Här en bild från Ravellos magnifika terrass.


EN KLASSISK INSPIRATÖR 

Opus 110 bjuder på mer än festivaler. I omslagsintervjun får du stifta närmare bekantskap med göteborgsaktuella pianiststjärnskottet Isata Kanneh-Mason. Läs om uppväxten i Englands mest älskade musikfamilj och intressanta tankar om talang, representation och vad som krävs för att nå framgång.

Familjen Kanneh-Mason har tagit den klassiska musiken till tv-sofforna. Ett av syskonen är pianisten Isata Kanneh-Mason som den 25 maj är solist i Clara Schumanns pianokonsert tillsammans med Göteborgs Symfoniker.


TEATERVÅLNAD I NY SKEPNAD

Vi gör också ett besök i foajén på Kungliga Operan. Här står sedan några veckor tillbaka en modell av ett annat operahus: det gustavianska. Tor Cederman heter mannen som ägnat nio år åt att i detalj återskapa byggnaden som revs år 1892, men som levt kvar med ett mytologiskt skimmer kring sig sedan dess.

Gustav III:s operahus har återuppstått – i alla fall som modell. Sedan några veckor finns skapelsen att beskåda i Kungliga Operans entréhall.


EN FRANSK-SVENSK ROMANS     

En pärla i nya numret är intervjun med Marine Chagnon och Joséphine Ambroselli – två franska artister som med det nordiska ljuset som ledsagare närmat sig den svenska sångskatten. Resultatet kan du höra på deras nysläppta skiva som vi också recenserar i Opus 110.

På nysläppta skivan ”Ljus” djupdyker Joséphine Ambroselli och Marine Chagnon i den svenskaste av svensk musik – från Stenhammar till Rangström.


17 andra inspelningar kan du även se fram emot att läsa om liksom nyheter om det viktigaste som hänt i musikväg sedan förra numret. Sist men inte mist ett klurigt operakryss där det gäller att ha koll på vem som skrev vilken opera.


Inte Opus-prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här. Just nu skänker vi 100 kr till Röda Korset för varje ny prenumeration!

About The Author