Bach är inte alltid Bach … om än med BWV-nummer. Som rätteligen borde ha tillskrivits söner, elever och kolleger.

Kommer någon ihåg ordet ”kompaktskiva”? Det var ett försök att komma undan den tautologiska översättningen ”cd-skiva”. Något vi kan glömma, nu när detta 35 år gamla format snart tycks vara obsolet. Men kanske kan fenomenet ”konceptalbum” hejda vägen utför. Som till exempel utgåvan ”BWV … or not? The inauthentic Bach”. Ett album som går mot strömmen vad gäller strömmat musiklyssnande. För här är texthäftet helt avgörande – om man vill veta vad man lyssnar på. Om man nu får veta det …

Den franska barockviolinisten Amandine Beyer tycks gilla tvetydigheter och hemligheter. Ta bara namnet på hennes band – Gli Incogniti, de okända – som hon numera släpper ett årligt album med. Här med en samling felaktiga eller ifrågasatta BWV-nummer, såsom 1024, 1025, 1036, 1037, 1038. Det rör sig alltså om verk som upprättats i Bach-Werke-Verzeichnis, opus som med all sannolikhet komponerats av andra än Johann Sebastian. Till exempel sonen Carl Philip Emanuel. Eller eleven Johann Gottlieb Goldberg, han som inte fick sig variationer tillkomponerade (han var 14 år när den tryckta utgåvan kom) men som väl kan ha spelat dem.

Just de här tonåriga killarnas verk är den stora behållningen på albumet. Här handlar det om högbarock, så övermogen att den tippar över i den så kallade galanta stilen. Den som CPE Bach senare skulle bli känd för, känslosam och krusidullig. Fascinerande att tänka sig far och son i samspråk eller gräl om detta nymodiga idiom. Också unge Goldberg snirklar in sig i den mest affekterade kromatik i sin triosonata i C-dur.

Höjdpunkt De ungdomligt sprudlande finalerna i BWV 1036 och 1038.

Testa också Beyer och Gli Incogniti i ”Teatro alla moda” (Harmonia Mundi). Venetiansk operamusik utan sång, inte utan parodi.



Johann Sebastian Bach m fl
BWV … or not? The inauthentic Bach
Amandine Beyer, Gli Incogniti
Harmonia Mundi 902322

 

About The Author