Under våren invigs Berlins senaste kulturtempel – Boulez Saal på Barenboim-Said-akademin. Salen och kulturcentret är en naturlig fortsättning på West-Eastern Divan Orchestra, den musikaliska brobyggaren i Mellanöstern som dirigenten Daniel Barenboim och författaren Edward Said startade för 18 år sedan. Orkestern är självskriven vid invigningen av den nya konsertsalen, men ger sig sedan ut på Europa-turné. På fredag gästar de konserthuset i Stockholm.

Text: Viveca Ringmar

Salen i Berlin kommer att vara ett hem för den nutida konstmusiken, den klassiska musiken och för alla tiders kammarmusik. Och jag hoppas innerligt att den också kommer att vara ett hem i Europa för arabisk och persisk musik. Även jazzen kommer att ha en plats. Det blir en oerhörd musikalisk bredd i den här salen, säger Daniel Barenboim i ett videoklipp på hemsidan för Barenboim-Said-akademin.

Daniel Barenboim överlämnar Boulez-salens första biljett till Frank Gerhy, (fysisk) arkitekt bakom den nya akademin i Berlin.


Den världsberömde dirigenten och pianisten är sannerligen i hetluften just nu. Alla vill ha honom med. Kalendern är så fulltecknad att jag – trots ihärdiga försök – inte lyckas få tid för en intervju.  

− Maestro är väldigt upptagen, säger den stressade pressekreteraren vänligt men bestämt när jag gör ett sista försök.  

− Jag behöver bara tio minuter med honom i telefon, vädjar jag.

− Men dygnet har bara 24 timmar!

Den nyöppnade konsertsalen, Barenboim-Said-akademins publika ansikte, bär den franske tonsättaren Pierre Boulez namn. Publiken sitter runtomkring scenen som på en antik amfiteater.

− Den heter Pierre Boulez Saal inte bara på grund av att han var en stor tonsättare och musikpersonlighet, utan även på grund av hans idéer. Boulez ville hela tiden lära sig något nytt, annars blev han olycklig, säger dansken Ole Bækhøj, administrativ chef för konsertsalen.

682 personer får plats i den nya salen. För info om kommande evenemang, gå in på boulezsaal.de.

På Barenboim-Said-akademin, som startade 2015, studerar unga människor musik och humanistiska ämnen i den anda som har präglat samarbetet mellan Daniel Barenboim och den palestinske författaren och litteraturprofessorn Edward Said som avled 2003. Tillsammans skapade de i Weimar i Tyskland 1999 en workshop för unga musiker från hela Mellanöstern. Tanken var att främja dialog mellan människor från olika kulturer och där föddes orkestern West-Eastern Divan. I Weimar levde den tyske författaren Goethe en stor del av sitt liv och orkesterns namn kommer från en av Goethes diktsamlingar, Väst-östlig divan. Och divan betyder just diktsamling på persiska.

− West-Eastern Divan har ibland beskrivits som ett fredsprojekt, men en orkester kan inte skapa fred. Det vi kan skapa är förståelse, att med tålamod och nyfikenhet lyssna till den andres berättelser, förklarar Daniel Barenboim lite längre fram i videoklippet på hemsidan.

»West-Eastern Divan har ibland beskrivits som ett fredsprojekt, men en
   orkester kan inte skapa fred. Det vi kan skapa är förståelse.«

West-Eastern Divan-orkestern består av över 100 unga israeliska och arabiska musiker och har sedan 2002 sin hemvist i Sevilla i Spanien. Där samlas orkestermedlemmarna då och då för att repetera inför sina turnéer. West-Eastern Divan Orchestra har framträtt på konsertscener i hela världen och gästar regelbundet BBC Proms och Festspelen i Salzburg. 

För 12 år sedan spelade orkestern för första gången i Ramallah på Västbanken. En ung palestinsk flicka i publiken kom fram till dirigenten Barenboim efter konserten och sa: ”Du är det första jag har sett från Israel som inte är en soldat eller en stridsvagn.” Och på orkesterns hemsida berättar också den palestinska violinisten Tyme Khleifi, som varit med i West-Eastern Divan sedan 2004, om sin starkaste upplevelse hittills – en konsert i den demilitariserade zonen mellan Nord- och Sydkorea. Orkestern spelade Beethovens nionde symfoni för en sydkoreansk publik samtidigt som ljudet via stora högtalare nådde människorna i norr. En symbolisk konsert, helt i samklang med Divanorkesterns budskap menar Tyme Khleifi.  

Under de 18 år som West-Eastern Divan Orchestra har funnits har det inte saknats konflikter mellan orkestermedlemmarna som har sin grund i händelser i regionen. Libanonkriget 2006 och krigen i Gaza 2008 och 2014 till exempel väckte starka och upprörda känslor hos många. Men trots motsättningarna har orkesterns medlemmar lyckats bibehålla respekten för varandras olika ståndpunkter.

− Betydelsefull musik skapas när man lyssnar koncentrerat. Varje musiker lyssnar uppmärksamt på tonsättarens röst och på sina medmusikanter. Och harmoni i internationella relationer kan bara existera genom att man lyssnar. Varje part måste öppna sina öron för den andres synpunkter, säger dirigenten och orkesterns grundare Daniel Barenboim.

 

TILL STOCKHOLM NU PÅ FREDAG

I slutet av april påbörjar West-eastern divanorkestern en Europaturné som bland annat går till Århus, Helsingfors och Stockholm. I Stockholm kommer, förutom själva konserten i Konserthuset den 28 april, även ett seminarium att hållas om kulturens roll i processen att föra dialog och bygga broar mellan människor i Mellanöstern. Seminariet arrangeras av Judisk Kultur i Sverige i samarbete med Stockholms Konserthus och Daniel Barenboim medverkar.

 

WEST-EASTERN DIVAN ORCHESTRA

Grundades 1999 av den israeliske dirigenten och pianisten Daniel Barenboim och den palestinske författaren Edward Said.

Orkestern består av över 100 unga israeliska och palestinska musiker, samt musiker från bland annat Egypten, Iran, Jordanien, Libanon och Syrien.

West-Eastern Divan Orchestra har sin hemmabas i Sevilla i Spanien sedan 2002. Två år senare grundades Barenboim-Said-stiftelsen som stöds av Andalusiens autonoma regionregering. Under medeltiden var Andalusien en plats där judar, kristna och muslimer levde i samexistens.

Stiftelsens musikcentrum i Ramallah på Västbanken ger palestinska barn musikutbildning och finansierar Divanorkesterns workshops och repetitioner i Sevilla.

I Berlin grundades 2008 Daniel Barenboim-stiftelsen som bland annat finansierar orkesterns internationella turnéer och olika musik- och utbildningsprojekt, främst i Mellanöstern.

Den som vill ansöka om att provspela för en plats i orkestern ska komma från Mellanöstern, Nordafrika eller Spanien.

Daniel Barenboim föddes i Argentina av rysk-judiska föräldrar 1942 och flyttade som barn till Israel.

 

TVÅ RÖSTER UR ORKESTERN

»Divanorkestern har ett tydligt budskap, inte nödvändigtvis några lösningar, men erbjuder ett sätt att tänka. Vi lyssnar på den andres berättelse…«
Mina Zikri, Egypten, violin

”Att komma de här människorna så nära så jag har vågat ställa de riktigt svåra frågorna har förändrat mig.”
Sharon Cohen, Israel, violin

About The Author