The Nordic Baroque Bands spelglädje och musikaliska mix tar dem ända in i mål.

Vissa skivor är slitvargar. Man lyssnar på dem första gången och tänker ”det här var ju trevligt” utan att ana att det här kommer bli hushållets mest spelade album den här säsongen.
Så är det med dansksvenska The Nordic Baroque Bands självbetitlade debut. Deras sound är inte superudda – de hör egentligen varken till falangen gritty folkbarockband eller har ett lika tydligt radikalt koncept som, säg, kollegorna i svenska Bastard Barock. Men deras fingertoppskänsla för att sätta ihop program med dynamiska blandningar av instrumental- och vokalmusik där tonsättarnamn som Vierdanck, Zelenka och Wilche får lysa lika självklart som färgstarka barockkändisar som Schütz, Telemann och Monteverdi gör att man aldrig tröttnar. Och så spelar de så det sjunger om det.

Här kan man höra cellisten och violonisten Magnus Malmros göra ett fett neråt-glissando i djupaste basland i en för mig tidigare okänd barockhit av Albrici. Här springer Monica Schmidt Andersens blockflöjter fram, pigga som vårbäckar i öppningsspåret av Biber. Här leder Johannes Jacobsson stråk och continuo i en djupandad tolkning av en Jean Martin-Chaconne. Och gästartisten, barytonen Patrik Sandin förtrollar på svenska i Schütz- och Dübenspåret ”Herre, nu låter du din tjänare fara hädan i frid”. Så bra kan det alltså bli det när man struntar i allt vad utfyllnadsspår heter, väljer sina egna favoritbarocklåtar och bara kör.

Höjdpunkt Patrik Sandins vackra sång och tydliga textning i ”Herre, nu låter du din tjänare fara hädan i frid”.

Testa också Göteborg Baroques ”Ach, Swea Trohn” på bolaget Footprint.

Hanna Höglund

The Nordic Baroque Band
Ictus

About The Author