Thomas Dausgaard och Svenska Kammarorkestern fortsätter sitt utforskande av den romantiska repertoaren.

Svenska Kammarorkestern i Örebro har med åren byggt upp en imponerande diskografi. I bagaget finns bland annat Beethovens och Schumanns samtliga symfonier, samt musik av Dvořák, Schubert och Tjajkovskij.

För några år sedan såg så Brahms första symfoni dagens ljus, och nu är det dags för uppföljaren. Dausgaards approach på musiken känns igen från många tidigare inspelningar: det här är Brahms i nyinköpta joggingskor, med spänstighet och svikt i steget och med en transparens och fräschör som känns uppfriskande – speciellt finalsatsen vibrerar med driv och intensitet. Visst händer det under lyssningen att jag saknar den varmare stråkklang som en fullskalig symfoniorkester (Örebroorkestern består av 40-talet musiker) kan leverera, men saknaden är inte så stor som jag väntat mig. Skivan är ett klingande bevis på att en kammarorkester inte bara kan frambringa precision, flexibilitet och stringens – utan även innerlighet och stämningsfullhet. Lyssna bara på den störtläckra och hjärtknipande inledningen av andra satsen.

Haydnvariationerna är egentligen ett missvisande namn, då temat som musiken bygger på med största säkerhet inte är av Haydn. Namnet lever ändå kvar och Dausgaard och orkestern visar på stor känsla för den här känslomässigt omväxlande musiken. Som extranummer bjuds även på Akademisk festouvertyr, som i likhet med symfonin spelas med sprudlande energi och framåtanda, samt tre av Brahms Ungerska danser, fyndigt och originellt orkestrerade av Dausgaard själv.

Axel Lindhe

Höjdpunkt Finalsatsens i symfonin.

Testa också Brahms etta med Dausgaard och Svenska Kammarorkestern.


Johannes Brahms
Symphony No. 2
Haydn Variations, Academic Festival Overture
Swedish Chamber Orchestra
Dirigent: Thomas Dausgaard
BIS-2253 SACD

About The Author