Trogna Opus-läsare är bekanta med operafestivalen i Wexford – få har förmodligen varit där. Kanske en presentation av höstens program kan inspirera till en tur till den irländska östkusten?

Den säregna operafestivalen i Wexford (Irland), där man uppför stycken som glömts bort men nu går vidare till andra chansen, har utpekat höstens finalfält. Mellan 19 oktober och 4 november presenteras tre program med fyra verk.

Det första programmet utgörs av en ”double bill”, två italienska operor av veristiskt snitt – musikdramatikens motsvarighet till litteraturens naturalism:

Umberto Giordano (1897–1948) är känd för sitt revolutionsdrama ”Andrea Chénier”. Giordanos bästa tid var 1890-talet. På Kungliga Stockholmsoperan står samme Giordanos ”Fedora”, från samma 1890-tal på vårsäsongens spelplan. Men ”Mala Vita” (1892) – vem frågar efter den? Den kanske är okej men säkert allra högst näst bäst.

Generationskamraten Franco Leoni (1864–1949) har Wexford fiskat upp ur glömskans slukhål. Hans ”L’Oracolo” (”Oraklet”) blomstrade flyktigt (Covent Garden 1905, Metropolitan 1915) men har sen länge vissnat. Vem kan sia om oraklet på nytt bär knoppar?


Scen ur Margheritauppsättningen på förra årets Wexford-festival. I rollen som Giustina ses Giuliana Gianfaldoni. Foto Clive Barda

 

William Bolcom, född i Seattle 1938, utbildad bland annat hos Olivier Messiaen, professor i Ann Arbor (Michigan), hedras med en Europa-premiär i Wexford. ”Dinner at Eight” – samproducerad med Minnesota Opera. Den bygger på en Broadway-pjäs från depressionens 1930-tal. Urpremiären ägde rum för ett år sen i St Paul, Minnesota, varvid den fick blandad kritik. Man vet alltså inte om operan kan bortglömmas eller visa sig minnesvärd. Situationen är en smula ovanlig, sedd ut Wexford-perspektiv. Det kan noteras att urpremiärens dirigent, David Agler, samtidigt är Wexford-festivalens konstnärlige ledare. Praktiskt …

Saverio Mercadante (1795–1870) är med ”Il Bravo” årets klassiker i Wexford. En av den en gång populäre och flitige mästarens 60 operor som inte uppförs. På Stockholmsoperan spelades Mercadante senast 1852. Bättre lycka detta millennium?

Carlhåkan Larsén

 

About The Author