På fredag har The importance of being earnest urpremiär i Vadstena. Opus fick en pratstund med tonsättaren B Tommy Andersson.

B Tommy Andersson är en produktiv tonsättare men har bara skrivit en opera tidigare, ”William”, en fantasi över en tänkbar kärlekshistoria mellan William Shakespeare och Christopher Marlowe, uppförd på samma scen sommaren 2006. Den nya operan har libretto av William Relton som också regisserar. Han har komprimerat Oscar Wildes pjäs och den framförs på originalspråket.

B Tommy Andersson är just nu i slutspurten med orkestreringen och inom kort börjar repetitionerna. Operan är skräddarsydd för åtta solister, med hovsångerskan Ingrid Tobiasson i spetsen som den ampra lady Bracknell. Tonsättaren har utgått från just de sångare som valdes ut efter provsjungningen, inte från några tänkta röstlägen.

Wildes pjäs är som gjord för en kammaropera, menar han.

– Det behövs fler komedier. Vad är det för fel på att underhålla? Jag har försökt ta fasta på den sortens komik som finns hos Rossini eller Gilbert och Sullivan. Det här är en viktoriansk pjäs och hela andan är så brittisk. Kvinnorna är de starkare och det är de som sätter som agendan.

Han har försökt hitta ett tonspråk som är lättare och luftigare än tidigare, med en lite mjukare orkesterklang. Ambitionen har varit att man alltid ska kunna höra texten.

– Jag har strävat efter att skriva charmerande musik. Med ett tonspråk som lite grann omfamnar tidens musik utan att vara en pastisch. En doft av Elgar, bara en lätt parfym.

Hela Wildes pjäs får förstås inte plats. Textmassorna måste ner till en tredjedel, säger B Tommy Andersson som är full av entusiasm för arbetet tillsammans med den brittiske teatermannen William Relton.

– Han har tunnat ut på ett varsamt sätt och gjort det mer operamässigt. Opera utan ensembler är inget att ha, det var vi överens om. Pjäsen slutar med den dubbeltydiga repliken ”Nu har jag äntligen förstått betydelsen av att vara ärlig/heta Ernest”. Men det går ju inte att sluta en opera så! Därför har jag lagt till en ensemble där vissa tidigare repliker vävs in i en underfundig slutfuga.

The importance of being earnest har blivit uppskjuten ett år, beroende på att B Tommy Andersson blev utsedd till Composer-in-Association vid BBC National Orchestra of Wales, där han också ägnade sig åt att dirigera. Ibland känner sig B Tommy Andersson som ett hot mot systemet, eftersom han både vill dirigera och komponera.

– Man ska ha en etikett. Men att jobba med andra musiker ger också näring, det är där jag får inspiration. Jag började komponera vid 11 års ålder hemma i Borås, och redan då hade jag ambitionen att bli tonsättare och dirigent. De två sysslorna befruktar varandra. Och oavsett vilken stil man vill ha är det bra att kunna det traditionella hantverket. Harmonilära, kontrapunkt och orkestrering är lika viktiga som rättstavning och grammatik i ett språk.

B Tommy Andersson har aldrig haft ambitionen att vara modernistisk och nyskapande, poängterar han:

– Min läggning låg inte i att skriva modernistisk musik, och det gjorde att jag under en period lade större tonvikt vid dirigerandet. Men nu har tiden kommit i kapp mig på något sätt. Plötsligt är det ok att vara eklektisk. Jag skäms inte för det. Vår tid är eklektisk. I Skandinavien är det inget problem alls. Men i Tyskland finns det fortfarande en del som bevakar de gamla Darmstadtska idealen.

 

»Vår tid är eklektisk. I Skandinavien är det inget problem alls. Men i Tyskland finns det fortfarande en del som bevakar de gamla Darmstadtska idealen.«

 

B Tommy Andersson har dock inget emot att dirigera utpräglat modernistisk musik, tvärtom. Han har uruppfört mer än 150 nya verk. Men som tonsättare vill han visa att han intresserar sig för adressaten, som han uttrycker det:

– För mig är det väldigt viktigt att nå fram. Det handlar inte om att fjäska för publiken. Jag vill att musiken ska bli uppskattad och förstådd. Orkestern är mitt instrument – jag ”spelar orkester”. Och jag älskar att jobba med opera, att lägga fokus på dramaturgin och på rösterna. Det är inte en nackdel att jag har 30 års teaterdamm i näsan.

Bo Löfvendahl

 

Vad The Importance of Being Earnest, nyskriven opera av B Tommy Andersson baserad på Oscar Wildes komedi med samma namn.
När 21 juli – 9 augusti
Var Bröllopssalen på Vadstena slott

 

 

About The Author