Opus fick en pratstund med Karin Dornbusch, klarinettist som i sommar gör sin sista säsong som konstnärlig ledare för Båstad kammarmusikfestival.

Båstad kammarmusikfestival kan i år fira 25-årsjubileum, och under hela detta kvartssekel har festivalen bara haft två konstnärliga ledare, bägge träblåsare. Den som startade festivalen var oboisten Helen Jahren som ledde den under 13 år. Därefter tog klarinettisten Karin Dornbusch vid, som nu lämnar rodret efter sina 12 år.

Karin Dornbusch berättar per telefon från Schweiz, där hon bor sedan många år, om sina erfarenheter av festivalarbetet. Just nu är hon på väg till de gamla svenska områdena i norra Tyskland där hon ska spela Benjamin Staerns klarinettkonsert med Vorpommerns filharmoniska orkester, skriven för henne själv och uruppförd 2012. På frågan om hur det känns att sluta med festivalen svarar hon att det är med blandade känslor:

– Det har ju så länge varit min vardag att jobba med Båstad, och jag har lärt mig enormt mycket på det. För mig har det varit viktigt att inte bara ha en trevlig och underhållande sommarfestival utan också att kunna presentera ovanliga stycken tillsammans med välkända verk i ett nytt sammanhang. Jag har hela tiden satsat på att vidga de musikaliska vyerna.

– Helen Jahren hade samma inställning och jag har vidareutvecklat hennes idéer. Vi har också alltid varit noga med att bredda vilka musiker vi anlitat, så att det inte alltid blir samma. Ibland har jag känt mig lite som en bro mellan kontinenten och Sverige i och med att jag bor härnere.

När Karin Dornbusch får frågan om hur det kan komma så mycket folk fast man inte alltid känner till artisterna, svarar hon att det beror på att festivalen har skapat ett namn och ett rykte som gör att publiken vet vad de har att vänta sig.

– Man får vara lite modig och ha en stark vision, framhåller hon och berättar att hon alltid har haft ett tema med varje festival.

 

”Man får vara lite modig och ha en stark vision”

 

Hon har varit noga med att presentera många kvinnliga tonsättare – 2009 var det 23 stycken från olika epoker som lyftes fram. Året därpå fick Båstad kammarmusikfestival den första Guldkvasten, jämställdhetspriset som delas ut av föreningen Kvast, Kvinnlig anhopning av svenska tonsättare. Andra teman har till exempel varit Djurens karneval, Schweiz och Wien–Berlin–New York. Konserter för barn och ungdomar har också fått stort utrymme.

Temat för årets festival är Ursprung och den tanken förklarar hon så här:

– Det kändes viktigt med tanke på alla oroligheter i världen. Vi låter det handla om folkmusiken i konstmusiken. Om respekt och intresse för både andras och den egna kulturen. Att man skapar något nytt av det man har med sig.  

Festivalen inleds med ett stycke av Karin Rehnqvist som innehåller kulning. Ulrika Bodén inte bara kular utan håller också föredrag, och det hela börjar med en fanfar för bronslurar, det uråldriga nordiska instrumentet. Andra programpunkter handlar om folkmusikens betydelse för tonsättare som Franz Schubert och Heitor Villa-Lobos.

Årets tonsättarprofil är estniska Helena Tulve, och från Estland kommer också vokalensemblen Vox Clamantis som framför verk av henne men också av Arvo Pärt. Bland annat har hon skrivit ett verk för ett estniskt folkmusikinstrument som liknar cittran, kannel.

Bo Löfvendahl

 

Vad Båstad Kammarmusikfestival
När 26 juni – 1 juli
Årets tonsättarprofil Helena Tulve
Medverkande Ett 60-tal artister däribland Anne Sofie von Otter, Dan Laurin, Musica Vitae, Cristina Ortiz, Bengt Forsberg, Roland Pöntinen och Hans Pålsson.

 


Estländska Helena Tulve är årets tonsättarprofil på Båstad kammarmusikfestival.

About The Author