Oväntade kopplingar, grundläggande fakta, roliga anekdoter och en lagom respektlös ton. I Klassiska podden blandar Camilla Lundberg och Carl Tofft högt och lågt kring historiens största kompositörer. Opus var på plats när en ny säsong såg dagens ljus.

Text: Ingela Hofsten, foto: Johanna Norin

En kasinotoalett i Las Vegas. Carl Tofft spetsar öronen när han hör vilken musik som kommer från högtalaren i taket: Lars-Erik Larssons Pastoralsvit. När han nu berättar det för Camilla Lundberg svär hon till.

– Fan också att vi redan gjort en podd om Lars-Erik Larsson!

Men också den redan sända podden innehöll något oväntat: Att en tonslinga ur Förklädd Gud hörs i Lalehs låt Snö.

– Det var en spaning som jag inte hade hört någon annan göra, säger Carl Tofft, som är nöjd med att han lyckades överraska Camilla Lundberg med detta. I grunden är det han som har rollen som novis i Klassiska podden, medan Camilla Lundberg står för expertisen.

Nu är det mörk höstkväll i den lägenhet på Norr Mälarstrand i Stockholm som Camilla Lundberg bebott i flera decennier tillsammans med den man vars foto står i hallen, med en vas vita rosor bredvid.

– I dag är det ett år sen han dog, säger Camilla Lundberg och stryker ömt med handen över konsertpianisten Janos Solyoms porträtt.

Carl Tofft och Anders Olsén, producent för Klassiska podden, är hemtama i den pampiga våningen – strålande utsikt över Riddarfjärden och Söders höjder, två våningsplan, pyttelitet kök från en tid då sådana här hem höll sig med husjungfru. Det är här Klassiska podden spelas in, i ett hörnrum där ljudbilden är förhållandevis bra på grund av de tygklädda väggarna, men som dämpas ytterligare med filtar och överkast.

Men i dag är det planering som gäller: Vilka kompositörer ska de satsa på i nästa omgång av podden? De två programledarna bollar namn fram och tillbaka. Rachmaninov måste nog bli en av dem, eftersom båda är så förtjusta i hans tredje pianokonsert. Och Grieg, Monteverdi, Roman.

– Och Liszt har jag ju tjatat om, säger Carl Tofft.

– Pianokungen. Ja, han är ju en tungviktare. Och så såg han så rolig ut med håret på ända och vårtor. Men som ung var han snygg, säger Camilla Lundberg medan hon stoppar ytterligare några popcorn i munnen och förklarar att hon inte hunnit äta middag.

Tanken med Klassiska podden är att på ett ickesnobbigt och underhållande vis berätta om icke nu levande, betydelsefulla kompositörer. Om deras biografier, men också om den tidsanda och kulturhistoriska kontext de skapade sin musik. Plus känslan.

– Det är ett av mina käraste angreppsätt. Varför gråter jag till viss musik, till exempel? Jag tycker det är jättespännande, säger Carl Tofft.

– Och jag försöker alltid hitta något som de som kan klassisk musik inte hade väntat sig, säger Camilla Lundberg.

– Infotainment, helt enkelt! Den klassiska musiken stängs så ofta in i en exkluderande referensvärld, men det är vi inte intresserade av, säger Carl Tofft.

 

»Jag försöker alltid hitta något som de som kan klassisk musik inte hade väntat sig.«

 

De två pratar nästan oavbrutet och faller varandra i talet som människor som känner varandra väl kan göra utan att någon av dem blir frånåkt. Precis som i Klassiska podden, med andra ord. För det som låter som skickligt iscensatta manus, där den ena vet vad den andra ska säga och båda har dramaturgin klar för sig, är i själva verket improviserade samtal utan minsta stödord.

Men förberedda är de såklart, med research på varsitt håll och genom att Camilla Lundberg plockat fram representativa musikexempel. Som inte alltid är av klassisk art. Duon Tofft-Lundberg räds nämligen inte att blanda in andra musikgenrer. I en del av poddarna hörs såväl jazz- som hiphop- och rockversioner av klassisk musik, liksom samplingar.

Filmmusik har också en viktig roll. Förutom att många kompositörer skrivit filmmusik har ju många klassiska verk använts i filmens värld. Carl Tofft, som studerat filmmusikanalys, har tagit det som sin särskilda uppgift att ta upp sådana exempel.

– Det är ju på så vis som många klassiska musikstycken fått lyssnare. Valkyrieritten, till exempel, var ju rätt okänd före Apocalypse now.

Camilla Lundberg och Carl Tofft fann varandra på SVT där de båda jobbade i början av 2000-talet, hon som musikchef, han som reporter och producent för bland annat Musikministeriet och Kobra.

– En dag kom Camilla in till mig och sa ”du och jag ska göra ett program ihop”. Jag blev förvånad och glad, eftersom jag inte tyckte jag hade så mycket koll på klassisk musik, säger Carl Tofft.

Han har visserligen ett par års musikutbildning i bagaget, liksom erfarenhet som jazzpianist. Men idén – att göra tv-program om övermänniskor och underbarn i den klassiska musikvärlden – lät kul, tyckte han. Att Gunno Klingfors också skulle medverka gjorde det bara bättre.

– Han har samma lite slängiga attityd som vi.

I Klassiska typer, som programmet fick heta, fann de den arbetsmetod som de fortfarande använder:

– Camilla säger Wagner, då säger jag Hitler, då säger hon Äsch, han var ju inte ens född när Wagner levde. Och så undrar jag hur det där då hänger ihop. Grunden är att jag ställer dumma frågor och Camilla svarar.

 

»Grunden är att jag ställer dumma frågor och Camilla svarar.«

 

Särskilt dumma frågor handlar det nu inte om i Klassiska podden. Att Carl Tofft med åren blivit allt mer påläst är uppenbart.

I de P2-magasin de gjorde ihop runt 2010, där varje program hade ett adjektiv som utgångspunkt handlade det mer om att associera loss ganska hej vilt. I programmet Höga toner handlade det om såväl höga C som om musik spelad av påtända musiker, i Låga toner förekom riktigt dålig musik och så vidare.

– Men P2 marknadsförde det inte alls. Det var lite som att kasta pärlor för svin, säger Camilla Lundberg.

Att hon och Carl Tofft ändå valde att vända sig till P2 med idén om Klassiska podden berodde på att SVT inte nappade på tanken att erbjuda en podd som komplement till tv-programmet Camillas klassiska.

SR P2 tillsatte Anders Olsén som ljudtekniker/producent och marknadsförare och i dag lever poddarna sitt eget liv, långt utanför fm-världen. De omnämns i andra radiokanaler och i kändisars listor över poddlyssning. Maj-september 2018 låg Klassiska podden på första plats på Itunes i kategorin musik.

– Jag har aldrig fått så mycket respons för ett radioprogram, säger Camilla Lundberg.

Med P2 som beställare finns det också krav. Som att minst två av kompositörerna i varje omgång ska vara kvinnor.

– Det vållar oss bekymmer eftersom poddarna handlar om döda mästare. Jag tycker det är fyrkantigt tänkt av P2, säger Camilla Lundberg och påpekar att kvinnliga musiker och kompositörer finns med i så gott som alla avsnitt.

I de trettio poddar som hittills kommit har sju kvinnliga kompositörer fått huvudroller. En av dem är Hildegard av Bingen. Det var till den podden Carl Tofft gjorde av med fyra burkar kanel, till de nervkakor enligt Hildegards recept som han och Camilla Lundberg knaprar på i podden. Och i nästa omgång av Klassiska podden presenteras två kompositörer som de tycker förtjänar större uppmärksamhet: Ethel Smyth och Amy Beach.

Från början var beställningen tio program. Nu går Klassiska podden in på omgång fyra, det vill säga avsnitt 31 – 40.

– Vi skulle gärna göra fler och i raskare takt, säger Camilla Lundberg. För än har de många tonsättare kvar att porträttera. Och fler lär det ju bli med tiden.

 

Fakta

Vad Radiopodden Klassiska podden av och med Carl Tofft och Camilla Lundberg.
När Podden har sänts sedan 2016. En ny säsong med avsnitt 31–40 släpps under våren.
Var Du kommer åt programmen och kan ladda ner dem via SR:s hemsida sr.se

Favoriter ur arkivet

Tonsättarkuriosa som nämnts i Klassiska podden

* Berwald tillverkade gymutrustning.
* Berlioz ville leva som rövare och har i detalj beskrivit hur han skulle iscensätta ett mord.
* Brahms, som hade så långt skägg, var länge skägglös och hade pipig röst.
* Ravel var förtjust i mekaniska leksaker.
* Syskonen Mendelssohns gammelmoster hade varit elev till en av Bachs söner och gav gossen Felix partituret av Matteuspassionen i födelsedagspresent.
* Freud hade betydelse för utgivningen av Alma Mahlers sånger.
* Det är tveksamt om det verkligen var Bach som skrev den berömda orgeltoccatan. Och var den ens tänkt för orgel?

 

About The Author