Bo Löfvendahl sammanfattar sina intryck från hipstertäta tvådagarsfestivalen Gränslandet.

På yttersta Söder i Stockholm befinner sig utomhusklubben Trädgården, inrättat i ett bortglömt område under den dånande Skanstullsbron. Det har under senare år blivit ett otroligt populärt, labyrintiskt barområde med tydliga Berlinvibrationer, i vanliga fall inpyrd med elektronisk dansmusik. Men sista helgen i augusti förvandlades det hipstertäta etablissemanget till musikfestivalen Gränslandet, kallad ”symfonisk fest”. I dagarna två hördes här en blandning av traditionella wienklassiska kompositörer som Mozart och Beethoven, samtida svenska tonsättare som Karin Rehnqvist och Anders Hillborg samt massor av andra musikinslag i diverse barer och scener på området. Även artister som Loney Dear och El Perro del Mar medverkade med olika konstellationer av klassiskt skolade musiker. Festen pågick till 03.00 på morgonen.

Arrangörerna med dirigenten Christian Karlsen och pianisten David Huang i spetsen har en koppling till det lyckade konceptet Första parkett och riktar tydligt in sig på ovana åhörare, som man hoppas ska få upp öronen för konstmusik i alla former. Både musiken och publiken var blandad, med en hel del som redan hade lämnat den yngre målgruppen.


Arrangörerna David Huang och dirigenten Christian Karlsen. Foto Nadja Sjöström

 

Beethovens femte symfoni fick ett intensivt framförande under Christian Karlsens ledning, med festivalens egen ensemble av 60 musiker från olika orkestrar, många unga. Anpassad repertoar som ska locka in en ny publik är ju något som många konserthus satsar på. Den stora skillnaden här var hur publiken tog emot musiken. Många hade glas i handen från någon av alla barer och den avslappnade lyssningssituationen påminde nog en hel del om hur det var på Beethovens tid. Entusiastiska applåder hördes mellan Ödessymfonins satser. Varenda violin hade en liten mikrofon och förstärkningen var väl anpassad till akustiken i utrymmet under Skanstullsbrons höga valv, som liknade en katedral med höga pelare. Tunnelbanan anades som ett lätt muller.

På två dagar kom närmare 6000, enligt arrangörerna, vilket väl motsvarar ungefär fyra utsålda salonger på Konserthuset. Kanske blir det dit den nyfrälsta unga publiken söker sig nästa gång?

Bo Löfvendahl

 

Efter förra årtes succé med premiärupplagan utökades Gränslandet i år till två dagar. Här ses festivalorkestern under ledning av Christian Karlsen. Foto Nadja Sjöström

About The Author