Karin Hellqvist lyssnar och lockar med samtida solostycken, folkton och fågelsång.

Det börjar med en gäckande violinfigur som kvittrar likt en fågel och snart får sällskap av en hel flock. I stycket Doppelbelichtung – Dubbelexponering – av Carola Bauckholt förenas fiolklanger, fältinspelningar och folkmusikens repetitiva formspråk. Den tyska tonsättaren kallar metoden ”fotografiska imitationer” och det är oavbrutet fängslande att höra violinisten Karin Hellqvist härma högtalarnas fågelsång i stunden.

De fem styckena på soloskivan Flock är inspelade live i Sofienberg kyrka i Oslo och har alla en liknande infallsvinkel. Komponerandet och framförandena utgår från själva lyssnandet i en svindlande symbios mellan violin och elektronik.

Även i ”flock foam fume” av norrmannen Jan Martin Smørdal flockas förinspelade ljud kring Hellqvists soloinstrument, men musiken blir aldrig lika levande. Henrik Strindbergs skirt gnisslande skiftningar i ”Femte strängen” bär i sin tur avlägsna ekon av Bachs sonater och partitor för soloviolin. Men framför allt av den franska spektralskolan, som utgår från klangfärgernas övertonsspektra. Stycket ingår i en familj av verk som tonsättaren kallar ”Rytm och sound” och bygger på flageolettarpeggion – högtflygande tonsekvenser att fascineras av.

I Malin Bångs ”…när korpen vitnar” återkommer fragment av folkton. Titeln är tagen från en medeltida svensk ballad och stycket är ursprungligen skrivet för det norska stråkinstrumentet hardangerfela. Även här förenas flera hundra års violintradition genom vågor av repetitiva motiv som häftigt dyker upp och bleknar i sitt ordlösa gestaltande av hur Sven i Rosengård thrillerartat avslöjar för sin mor att han dräpt sin bror.

Norsk-brittiska Natasha Baretts elektroakustiska ”Sagittarius A*” är det mest abstrakt flimrande stycket i samlingen. Men det halvtimmeslånga verket kommer sist på skivan. För den som vågar. Ett flerkanaligt högtalarsystem bildar en orkester och där i violinens eget komplexa solsystem upplöses konturerna, likt strängar på väg att uppslukas av dragningskraften från universums svarta hål. Med albumet Flock visar Hellqvist samtidigt att nutida solomusik för violin inte alls behöver vara särskilt svår.

Johanna Paulsson

Karin Hellqvist – Flock
Solostycken för violin och elektronik av
Carola Bauckholt, Jan Martin Smørdal,
Henrik Strindberg, Malin Bång och
Natasha Barrett.
Lawo Classics
LWC1179

 

 

About The Author