Internationellt framgångsrika Albert Schnelzer leker med det lyriskt vackra och det råa riffandet.

Den som inte hade möjlighet att ta sig till Vattnäs Konsertlada för att uppleva sommarens världspremiär av Albert Schnelzers opera ”Norrmalmstorgsdramat – att dö på sin post” kan i alla fall glädjas åt den värmländska tonsättarens nya album med tre drabbande orkesterverk.

Svenska och internationellt framgångsrika tonsättare vet precis vad som funkar i konserthusens trygghetszon. Sjuttiotalisten Schnelzer är inget undantag, men vågar ändå leka med uttrycksmedlen. Inte sällan med den amerikanske regissören Tim Burtons förtrollade filmvärld som förebild. Eller det progressiva rockbandet Pink Floyd. Som i den suveräna cellokonserten ”Crazy Diamond”, där frontmannen Syd Barretts graviterande mot galenskap har satt sin prägel på strukturen. Göteborgssymfonikernas solocellist Claes Gunnarsson färdas likt en ensam bräcklig farkost genom ett orkesteruniversum, där rytmiskt turbulenta passager avlöser stillsamt svävande partier. Skivans ensatsiga titelstycke ”Tales from Suburbia” ställer i sin tur lantligt lugn mot Stravinskyhetsig storstadspuls, medan Pink Floyd-pendangen ”Brain Damage” gärna stormar fram mellan olika sinnesstämningar.

Det pulserande och febriga är återkommande drag hos Schnelzer, liksom kontrasterna mellan det lyriskt vackra och det råa riffandet. Men oavsett om han ger sig ut på ett förortsäventyr eller en mental expedition till månens mörka baksida lyckas Schnelzer formulera sina skiftande intryck till en fantasifull fest för öronen.

Johanna Paulsson

Höjdpunkt Känslan av tyngdlöshet och lugn i cellokonsertens fridfulla finalsats.

Testa också Schnelzers första porträttskiva ”Predatory Dances” med kammarmusik (Daphne).

 

Tales from Suburbia
Albert Schnelzer
Solist Claes Gunnarsson, cello
Dirigent Benjamin Shwartz
Göteborgs Symfoniker
BIS-2313 SACD

 

About The Author