Musikvärlden sörjer Nicolai Gedda, Sveriges störste manlige sångare vid sidan av Jussi Björling. Hans röst i framtiden är dock säkrad – skivkatalogen är enorm och enligt vissa källor är han den mest inspelade tenoren genom tiderna. Men var ska man börja lyssna? Axel Lindhe har botaniserat bland hundratals inspelningar och vaskat fram guldkornen.

Nicolai Gedda hade lyckan att få verka under ett osedvanligt långt yrkesliv. Debuten på Kungliga Operan skedde 1952, och sedan följde en karriär som skulle sträcka sig över ett halvt sekel, resten av 1900-talet och ända in på 2000-talet. Han kom även att bli en av de flitigaste operasångarna på skiva med runt 200 inspelningar. Den sista inspelningen kom så sent som 2003.

När man blickar tillbaka på hans inspelningskarriär inser man att hans karriär tog fart precis i rätt tid. 1950- och 60-talen kom att bli en gyllene era för skivbolagen, där skickliga producenter som Walter Legge handplockade sångare och dirigenter för att åstadkomma vad som många gånger skulle resultera i fantastiska inspelningar.

Gedda hade förmånen att vara en del av den här utvecklingen, och när man studerar hans inspelningsfacit närmare, är det inte utan att man förbluffas man över den genomgående höga standarden. Få artister kunde uppvisa en sådan bredd och en sådan enorm mångsidighet. Säkert hade han stor hjälp av sin språkbegåvning, han talade inte mindre än sex språk, och ryskan hade han fått med sig under uppväxten tack vare en rysk styvfar. Han sjöng gärna både ryska och svenska folksånger och i Tjajkovskij var han i sitt rätta element. Känsligheten och atmosfären som han får fram i Lenskijs aria från Eugene Onegin är oöverträffad.

Också i den italienska repertoaren med Rossini, Puccini och Verdi firade Gedda många triumfer. Kanske hamnade hans inspelningar i den här repertoaren lite i skuggan, jämfört med andra tenorers som hade ett starkare strålkastarljus riktat emot sig.

Puccinis La Bohème spelade Gedda in tillsammans med bland annat Mirella Freni, med Thomas Schippers som dirigent. Resultatet blev lysande. Utan att förringa vare sig Björling eller Pavarotti, lyssna till hur Gedda gestaltar, och liksom smeker fram tonerna i Che gelida manina.

Nicolai Gedda framträdde på alla de stora scenerna som Covent Garden i London, Wiener Staatsoper, Metropolitan i New York och Milanos Teatro alla Scala. Det internationella genombrottet kom på Milanoscenen i Don Giovanni och rollen som Don Ottavio finns förevigad med Otto Klemperer som dirigent.

En annan minnesvärd Mozartinspelning med Klemperer gjorde Gedda som Tamino i Trollflöjten från 1964. Med Klemperer kom han också att spela in Bachs H-mollmässa och Matteuspassion. Och när vi är inne på sakrala verk bör man inte förbigå den omtalade inspelningen av Verdis Requiem med Carlo Maria Giulini.

Även den franska repertoaren låg Gedda varmt om hjärtat och han medverkade bland annat i inspelningar av Gounods Faust, Massenets Werther och även i Sir Thomas Beechams legendariska Carmentolkning.

Gedda hyste också en varm kärlek till operetten, inom vilken han rättmätigt har kallats efterträdaren till Richard Tauber, tenoren för vilken Lehár komponerade flera verk. Bland de mer minnesvärda inspelningarna kan bland annat nämnas Lehárs Leendets land och Greven av Luxemburg med Lucia Popp

… samt Strauss Zigenarbaronen. Att lyssna till med vilken entusiasm fyndighet och elegans Geddas stämma ljuder i ”Als flotter Geist” är en sann njutning som ger livsenergi för hela dagen.

Också i den nu så aktuella Glada änkan svarade han för en oförglömlig prestation i en inspelning från 1953 med Otto Ackermann som dirigent. Lyssna till andra aktens duett med Emmy Loose i ”Sieh dort den kleinen Pavillon” och hör en stor sångare, vars röst vi tack vare alla hans inspelningar vi fortfarande kan ta del av!

Flera av de legendariska EMI-inspelningarna med Gedda har på senare år återutgivits av Warner Classics, ofta med de smakfullt utformade originalomslagen. Den intresserade kan till exempel välja bland Bizets Carmen, Mozarts Trollflöjten, Bizets Pärlfiskarna och Bachs Matteuspassion. För den som vill utforska hur Gedda lät inom operettens område så gav Warner lagom till hans 90-årsdag ut en box, ”My favourite operetta heroes”, innehållande 10 cd.

Men själv återkommer jag ständigt till La Bohème. Här hörs han tillsammans med Mirella Freni.

Ord känns överflödiga …

Axel Lindhe

About The Author