Marie Samuelssons musik predikar kärlek i flyktingströmmarnas tid.

Marie Samuelssons orkesterverk ”Aphrodite” med mezzosopranen Katija Dragojevic är som en barockopera i sig eller ett gammalgrekiskt drama. Uråldrigt och ändå nytt. Hos Radiosymfonikerna och Daniel Blendulf blir musiken stor och obönhörlig med vindmaskin och hotande, Ingvar Lidholmska blåsarglissandon – tonsättaren vars pris Samuelsson belönades med 2016.

Till grund ligger arkaiska Sapfo-fragment från flyktingkrisens Lesbos.

Och visst är det på många sätt politisk musik där några tusen år hit eller dit inte spelar någon roll. Det viktiga är rösten, människan. Att på måfå skicka ut något i rymden, en nödraket, en bön om hjälp, utan att veta om man ska få något tillbaka – det där som är det evigt mänskliga.

”Aphrodite” inleder nya skivan ”The love trilogy” och är första delen i tonsättarens kärlekstrilogi med samma namn, skriven mellan 2015 och 2016. Det är emotionell, sfinxartad musik om kärlek över gränserna i en rädd tid, både i Sapfos verklighet och nu. Och det är nästan lite svårt att toppa en sådan urladdning till öppningsspår. Så del två i trilogin, klarinettkonserten ”A new child of infinity” som är tillägnad Samuelssons söner, har det inte helt lätt. Här är Andreas Sundén, i år dubbelt aktuell på bolaget Daphne, självskriven solist i en lockande, pockande satyrdans, med det typiskt gåtfulla som man så ofta finner i Samuelssons tonsättarskap.

Jag tycker att Samuelsson är som bäst när hon lämnar tolkningen fri. Att man som lyssnare får fylla i tomrummen själv. Därför blir trilogins tredje del, ”The Eros Effect and Solidarity”, i övertydligaste laget med sin proggiga talkör ur Nordic Chamber Orchestra som viskar ”Människan har ett inre behov av frihet”. För vi fattar ju, ändå. Ibland räcker det att uppleva det mellanmänskliga i sin direkt klingande form som i samma ensembles tolkning av kammarstycket ”Airborne Lines and rumbles” med de tunga utandningarna i flöjtmunstyckena och orkestern som trummar en vaggvisa. Det är fint så.

Hanna Höglund

 

Höjdpunkt Aphrodite – Love Trilogy no. 1. Katija Dragojevic är ett med denna musik.

 

Marie Samuelsson
The love trilogy
Medverkande: Sveriges Radios symfoniorkester, Daniel Blendulf, dirigent Katija Dragojevic, mezzosopran, Malmö symfoniorkester, Nordic Chamber Orchestra, Sarah Ioannides, dirigent, Andreas Sundén, klarinett.
Daphne 1062

 

About The Author