Den svenska mezzostjärnan Ann Hallenberg toppar formen med idel rariteter. Årets julklapp!

På långfredagen 1729 framförde Johann Sebastian Bach sin nya mäktiga Matteuspassion i Thomaskyrkan. I protestantiska Leipzig hade ingen karneval föregått stilla veckan, som praxis var i katolska städer. Allra mest, förstås, i Venedig – stadsrepubliken och Europas nöjescenter. Särskilt just detta år, 1729.

Två av stadens många kommersiella operahus tävlade inte bara om publiken och intäkterna, utan slogs om stjärnorna. Dåtidens största, förstås: kastraten Senesino och sopranen Faustina Bordoni ur Georg Friedrich Händels stall i London. Väl så dyra och diviga som en Ibrahimovic eller Neymar. Den kostbaraste av alla kastrater, Farinelli, hade också köpts över till tidernas karnevalssäsong. Vilket venetianskt överdåd!

Ann Hallenberg och dramaturgmaken Holger Schmitt-Hallenberg har vällustigt grottat ner sig i 1729 års karnevalsrepertoar och kommit upp med tretton aldrig tidigare inspelade bravurarior. Resultatet, tillsammans med läckra barockensemblen Il Pomo d’Oro, är en räcka delikatesser från första drillen till den sista i ett dubbelalbum som aldrig borde ta slut.

Hallenberg överträffar sig själv likt en Sarah Sjöström i blixtsnabba koloraturtempi, perfekt kroppskontroll och frasering. Sammetsrösten är nästan perverst välegaliserad, från lägsta altregister till sopran, intonation och diktion fläckfri. Och hon förmedlar inte prestation utan renaste sångglädje, till synes lekande lätt. För mig leder hon med hästlängder över en Bartoli eller Kermes; hon står helt enkelt utom konkurrens.

Camilla Lundberg
  
Höjdpunkt Ljuvligt sensuella Quanto bello agl’occhi miei ur Orlandinis ”Adelaide”
 
Testa också ”Farinelli – A Portrait”, La Hallenberg tillsammans med Les Talens Lyrique


Carnevale 1729

Arior av Giacomelli, Orlandini, Albinoni, Porpora, Leo, Vinci
Ann Hallenberg, Il Pomo d’Oro, Stefano Montanari
Pentatone PTC 5186 678 2CD 

 

About The Author