Den svenske trumpetstjärnan blåser fram berättelser med spår av jazz, musikal och en ovanlig roman.

Vid det här laget vet Håkan Hardenberger hur man spelar rollen som både typisk trumpethjälte och sensuell jazzblåsare. Inte sällan i nyskriven musik, specialbeställd och skräddarsydd för den skånska världssolisten själv. Och nog är han en suverän ambassadör för den nutida konstmusiken som många gånger bryr sig mer om soundet än om form och innehåll. De tre verken på albumet Stories är samtidigt måna om att berätta någonting inom ramen för en solokonsert.

Vid 93-års ålder har den fransk-amerikanska tonsättaren Betsy Jolas äntligen börjat få den uppmärksamhet hon förtjänar. Histoires vraies – Sanna historier – från 2015 är en konsertsvit för trumpet och piano (Roger Muraro vid Steinwayflygeln), där hon medvetet försökt omsätta alla de ljud (eller snarare oljud), som vi i vanliga fall försöker ignorera, till musik. Således blir både klangen av orkestern som stämmer upp och applåderna en utstuderad del av styckets dramaturgi, där trumpeten och pianostämman cirklar både uppvaktande och misstänksamt omkring varandra.


Den närmaste tiden kan du bland annat se Håkan Hardenberger på Malmö Live (21/11) och i Berwaldhallen (28 & 30/11). Missa inte!

 

Sally Beamishs trumpetkonsert är lika engagerad i omgivningens ljud, men utgår istället från den italienske författaren Italo Calvinos bok De osynliga städerna – som i sin tur tummar på själva romankonceptet. Hardenberger uruppförde verket med National Youth Orchestra of Scotland och den här BIS-inspelningen går igen från Beamishs tidigare porträttskiva The Singing. Det är urban musik som med hjälp av olika intervall navigerar sig fram genom staden och dygnets timmar, från ett atmosfäriskt uppvaknande till nattligt drömska jazzmiljöer.

Österrikiska kollegan Olga Neuwirth hade en gång i tiden siktet inställt på att bli just jazztrumpetare, men en bilolycka och käkskada satte stopp för planerna. Istället blev hon en av samtidens mest intressanta tonsättare – i december aktuell med operan Orlando på Wiener Staatsoper med svenska sopranen Agneta Eichenholz i en av rollerna. Men här i …miramondo multiplo… är det trumpeten som sjunger i händerna på Hardenberger. Lika oförskräckt som elegant kan Neuwirth skicka in clownerna ur en Broadwaymusikal och hotta upp stämningen med citat ur Stravinskys Våroffer utan att tappa greppet om sin egen berättelse. Martyn Brabbins ser till att Malmösymfonikerna är med på noterna ur musikhistoriens alla vrår, medan Hardenberger agerar både klassisk trumpetvirtuos och Miles Davis-lyriskt nyfiken blå.

Johanna Paulsson


Stories
Verk av Betsy Jolas, Sally Beamish och Olga Neuwirth
Solister Håkan Hardenberger, trumpet och Roger Muraro, piano
Malmö Symfoniorkester och National Youth Orchestra of Scotland
Dirigent Martyn Brabbins
BIS2293

 

About The Author