Gävlesymfonikerna fortsätter sin Brahmsserie med utmärkta framföranden av Brahms körverk.

Med undantag av Altrapsodin och hans Requiem hör inte Brahms körverk till vanligheterna på repertoaren. Därför är det roligt att konstatera att andra utgåvan i Gävlesymfonikernas pågående Brahmsserie bjuder på några av tonsättarens mer sällan spelade verk för kör och orkester.

Inledande Schicksalslied fick sin premiär i början av 1870-talet, några år efter att Brahms hade fått uppleva sitt genombrott med sitt Requiem. Han kämpade länge med tonsättningen till Hölderlins text, men resultatet blev en oemotståndligt fascinerande musik med ingredienser av såväl mystik, skönhet som hoppfullhet.

Tio år senare tillkom tonsättarens två sista verk för kör och orkester, Nänie och Gesang der Parzen. Nänie komponerades efter Brahms gode väns död, målaren Anselm Feuerbach, som en klagosång över skönhetens flyktighet. Frågan är om Brahms någonsin komponerade något mer intagande; det är rofylld, melankolisk, oskuldsfull och samtidigt hjärtskärande musik som skickar rysningar längs ryggraden.

Jaime Martín leder kör och orkester med stor känslighet för den här makalöst vackra musiken. Här finns både ömhet och inte minst intensiv dramatisk själfullhet när så krävs, och Eric Ericsons Kammarkör svarar för beundransvärt smidig, nyansrik och transparent körsång. Kör och orkester innebär en utmaning för inspelningsteknikerna, men här har man lyckats få till en balans som känns nära nog perfekt. Allt som allt en härlig skiva, och på köpet får man det sällsynta verket Begräbnisgesang och de under Brahms levnad så populära Liebeslieder Walzer.

Axel Lindhe

Höjdpunkt Titelspåret Schicksalslied.

Testa också Brahms kantat Rinaldo.

Johannes Brahms
Song of Destiny
Works for Choir and Orchestra
Eric Ericson Chamber Choir
Gävle Symphony Orchestra
Dirigent: Jaime Martín

ONDINE ODE 1301-2

About The Author