Opus fick en pratstund med Fredrik Österling, konserthuschef i Helsingborg som nyligen debuterat som skönlitterär författare med deckaren Ond musik.

”Ond musik” handlar som titeln antyder om mördande i musikalisk miljö. Det är en spänningsroman och Fredrik Österling börjar boken med att ta livet av en dirigent. Han kallas Antoine Malå och är en ovanligt hudlös person – i alla fall blir han det. Efter ett lyckat festivalframträdande i Berwaldhallen hittas Malå redan i första kapitlet bestialiskt mördad och flådd. Sista konserten för hans del blir Berlioz “Symphonie fantastique”.

Varför just det stycket?

– Det kändes som en både tilltalande och skrämmande bild som fungerar som en passande inledning till den här boken. Det är ju en sorts programmusik, och Berlioz opiumdränkta feberdröm med sin väg till giljotinen förebådar någonting, säger Fredrik Österling per telefon.

Boken innehåller också en del gåtor för den som gillar att dechiffrera personer i en nyckelroman. Är det så den ska läsas?

– Haha, ja det finns några i boken som har gemensamma drag med lätt igenkännliga personer. Det är ju ett beprövat knep att utgå från saker man känner väl till. Den bild jag ger av musiklivet är skruvad några varv.

Mördaren jagas av en person som heter David Westerdahl och påminner en del om författaren, eller hur?

– Ja, visst han har många likheter med mig både yrkesmässigt och uttrycksmässigt, men även han är kraftfullt skruvad. Hoppas jag. Han är min negativa målbild – jag ska i vart fall inte bli som han!

Men vem är den mördade dirigenten?

– Han är sammansatt av flera dirigenter med liknande ingång i musicerandet, en sådan som det byggs myter omkring. Jag ser på honom utifrån, kanske med viss avund. Han är en otroligt sammansatt figur som bara är intresserad av musik och hur man kan manipulera en orkester. En del av resan i boken är att uppfattningen om honom gradvis förändras. I mina ögon är han varken ond eller god, han bara tycker att musik är det som regerar världen.

Hur kom du in på skönlitteratur?

– Jag har alltid skrivit, mest för mig själv, mellan en och annan statlig utredning. När jag avgick som vd för Blåsarsymfonikerna i Stockholm behövde jag hitta ett sätt att kanalisera alla känslor. Men jag har svårt att inte tänka i musikalisk form vad jag än gör, så jag har försökt hitta en sorts kontrapunkt som har väldigt mycket med musik att göra.

Blir det någon fortsättning?

– Sex böcker är min plan just nu. Jag skriver på tre av dem parallellt, för att ha en känsla för hur just det kontrapunktiska utvecklar sig. Nästa del har redan fått ett namn, den ska heta “Måndrucken”, med viss anknytning till säsongens konserter i Helsingborg, där Pierrot Lunaire är temat.

Bo Löfvendahl

 

Fredrik Österlings 512-sidiga debutroman finns bland annat att köpa på bokus.com

About The Author