Bo Löfvendahl fick en pratstund med HK Gruber,  årets profil på tonsättarfestivalen i Stockholms konserthus som startar nu på torsdag.

Nej, det är inte han som har skrivit ”Stilla natt”. Men på långt håll är HK Gruber faktiskt släkt med Franz Xavier Gruber, upphovsmannen till världens mest kända julsång. Släkten Gruber kom ursprungligen från Bayern och i Österrike delade den sig i två grenar, varav Gruber och Gruber hör till varsin.

Det berättar HK Gruber på telefon från Wien och poängterar hur noga han har varit med sitt namn, vilket han själv kallar ett varumärke:

– Det passade bra med ett dubbelnamn – som Johann Sebastian eller Wolfgang Amadeus. Initialerna HK står för Heinz Karl – som också kan ses i opposition till initialerna KH, som hos Karl Heinz Stockhausen …

Vid sidan av varumärket HK Gruber har han dessutom smeknamnet Nali, sedan tiden i gossorkestern Wiener Sängerknaben – en ytterst traditionell bakgrund för en musikprofil från Wien alltså. Men annars är han långt ifrån traditionell, HK Gruber som i november kommer till Stockholm som föremål för Konserthusets årliga tonsättarfestival.

Vad betyder det för en tonsättare att få en egen festival?

– Jag tycker det är fantastiskt att man ordnar en festival för en kompositör som fortfarande lever, och inte bara för klassiska eller romantiska namn som Mozart, Schubert eller Bruckner! Dessutom får jag för varje konsert själv välja andra tonsättare som betyder något för mig.

– Förutom min husgud Stravinsky har jag bland annat valt Igor Markevitch, som jag ser som den förlorade länken mellan ryssarna Stravinsky och Prokofiev. Han hade dessutom en viktig position i Stockholms musikliv på 50-talet, vilket gör det extra roligt att lyfta fram honom här.

 

”Markevitch hade en viktig position i Stockholms musikliv på 50-talet, vilket gör det extra roligt att lyfta fram honom här.”

 

Redan som 16-åring bestämde sig HK Gruber för att bli kompositör men lydde rådet från en lärare att först skaffa ett jobb som ger pengar. Det ledde till långvarigt engagemang som kontrabasist i Österrikiska radioorkestern. Där har han lärt sig både dirigering och komposition, säger han.

– Jag ägnade mig åt learning by doing, genom att jag fick dirigera mina egna kollegor. Att sitta i orkestern och se vad andra dirigenter gör är en mycket bra skola.

HK Gruber kommer också att själv sjunga sånger av Hanns Eisler och Kurt Weill, något han gör så ofta att han nästan ser det som en kliché. Och närmast en bestseller kallar han verket ”Frankenstein!!” (med två utropstecken) där han både är dirigent och chansonnier, vilket han även var första gången verket framfördes vid Tanglewoodfestivalen 1980, därtill uppmanad av Leonard Bernstein.

Sin ganska egensinniga musik vill HK Gruber med viss självironi hänföra till en tredje Wienskola (efter den första med bland andra Mozart och Haydn och den andra med Schönberg, Berg och Webern).

– Men egentligen har jag aldrig hört till en grupp. Jag bestämde mig tidigt för att vara antiwiensk, säger HK Gruber och poängterar hur kontrabasspelandet gav en självständighet som gjorde att han aldrig har behövt kompromissa.

Tidigare Sverigekopplingar har varit genom György Ligeti och Håkan Hardenberger, för att inte tala om Svenska Kammarorkestern i Örebro, som han länge har samarbetet med. Självklart kommer orkestern att medverka vid tonsättarfestivalen.

Bo Löfvendahl

 

Vad Tonsättarfestival med HK Gruber.
När Sju konserter mellan den 16 – 24
november
Var Stockholms konserthus

Läs mer om festivalen här!

 

About The Author