fbpx

”JAG HAR ALLTID ÄLSKAT OPERA”

När Alan Gilbert nästa år blir ny musikchef på Kungliga Operan är det en välkommen återkomst för en person som redan satt stark prägel på Stockholms musikliv. Opus träffade honom över en kopp kaffe tillsammans med operachefen Birgitta Svendén.



Alan Gilbert och Birgitta Svendén tar emot i hennes chefsrum över en kopp kaffe och berättar om den nya tjänsten, som inte haft någon motsvarighet på flera decennier. Alan Gilbert kommer att fungera som en GMD, Generalmusikdirektor, säger Birgitta Svendén.

– Han blir central i allt det konstnärliga arbetet tillsammans med de andra cheferna, kormästare och repetitörer. Jag räknar honom som min partner och han rapporterar direkt till mig, säger Birgitta Svendén.

Hans position är extra viktig med tanke på framtiden, påpekar hon, eftersom hon visserligen fortsätter som vd men snart lämnar jobbet som operachef.

– Det är viktigt att det blir en överlappning. Jag har haft turen att kunna arbeta på två poster. Men vem vet, kanske nästa vd har en mer affärsmässig syn?

Alan Gilbert tror också på ett gott samarbete. Något han särskilt vill satsa på är orkesterns identitet:

– Musikerna här är underbara, men även de bästa orkestrarna behöver anstränga sig för att få en speciell identitet. Det tror jag vi kan åstadkomma här.
Birgitta Svendén håller med:

– Varje orkester har sin personlighet, sin själ, sin egen klang, och då måste någon driva det och ha det som sitt huvudansvar. Alan blir inte bara ansvarig för musikerna i Kungliga Hovkapellet utan även för solister och kör – han tycker mycket om att arbeta med sångare!

Alan Gilbert skrattar instämmande:

– Ja det är faktiskt det bästa jag vet! Jag vet att många inte uppfattar mig som en operaperson, men jag har alltid älskat opera och tror jag har en särskild känsla för det. I åratal har jag talat om att jag en dag vill driva ett stort operahus.

Kontraktet är på fem år med möjlighet till förlängning. När Alan Gilbert tillträder tjänsten våren 2021 börjar han direkt med en av de längsta operor som finns: Richard Wagners ”Mästersångarna i Nürnberg”. Men redan i maj dirigerar han ”Flickan från västern”.

Vad han vill spela för verk i framtiden är Alan Gilbert dock försiktig med att nämna:

– De verk jag vill spela är kanske fortfarande oskrivna?

En sak han gärna talar om är i alla fall vikten av samarbete, inte minst i en stad som Stockholm som har tre stora orkestrar.

– Jag har alltid velat ha mer samarbete i städer där jag jobbar. Det finns olika sorters samarbete. Man kan till exempel byta konsertlokal med hela sin orkester. Det är inte ett nollsummespel. Alla vinner på det.

Bo Löfvendahl