Lisa Streichs debut-cd överraskar med lågmäld expressivitet och intressanta detaljer.

Lisa Streich har nyligen kommit ut med en porträtt-cd i det tyska skivbolaget Wergos serie Edition Zeitgenössige Musik. Av drygt etthundra utgåvor är Streichs cd den första svenska. Det säger kanske något om svensk konstmusiks status i Tyskland. Men framför allt säger det något om Lisa Streich som vid 33 års ålder redan rönt framgångar på kontinenten, där hon också huvudsakligen studerade.

Inspelningen innehåller fem verk för olika slags besättning med enordiga titlar, komponerade mellan 2012 och 2017. Vid en första lyssning förefaller stilen klar med ett precist och lågmält undersökande av material och klanger. Men så uppenbaras både tvära kast och underfundiga kontraster. Segel för orkester startar med tunga rytmiska steg för att övergå i ett drömkabinett med fragmenterat lamento och resterna av en stilla vals. Ändå sluter sig verket i en båge. Spelet med kontraster lägger Streich på flera nivåer. I titelspåret låter hon den intima cellostämman höras jämte mekaniska knirrande ljud från cellons prepareringar och små roterande motorer. Två ljudvärldar och temperament som gifter sig fint.

I Asche ger Streich prov på förmågan att skapa flera ljudande dimensioner och förutsättningar för utvidgad lyssnande. Det hårda stråktrycket i cellospelet skapar en underliggande rytmik samtidigt som den skriande klarinetten i högt läge ger böljande rörelser som tycks uppstå inuti det egna örat.

Lisa Streichs debut-cd överraskar i sin lågmälda expressivitet och för varje lyssning uppenbarar sig en ny detalj.

Andreas Engström

Höjdpunkt Agnel där den transparenta elektroniken färgar körklangerna och utvidgar rummet.

Testa också Av Streichs generationskamrater från samma porträttserie rekommenderas från senare år skivorna med Johannes Kreidler och Sarah Nemtsov.

 

Lisa Streich: pietà
Med ensemble recherche, hand werk, Vokalensemble Kölner Dom, m fl.
Wergo, Edition Zeitgenössige Musik, WER 6425-2, 2018

 

About The Author