Sjostakovitjs violinkonserter får en briljant tolkning av Zimmermann och Gilbert i en skiva som spänner över hela tonsättarens karriär.

Sjostakovitjs sex verk för solist och orkester hör till 1900-talets främsta konserter. De spänner över tonsättarens hela karriär och är tydliga exempel på hur hans musik förändrades. I den första pianokonserten hörs den unge tonsättarens framtidsoptimism och obändiga kreativitet. Mot slutet av hans liv är i stället svärtan i musiken påtaglig. Här finns också en nästan klassisk avskalad förenkling, men även mystiskt mångtydiga avsnitt som solistens och slagverkens samspel i slutet av den andra cellokonserten.

Den första violinkonserten hör till de fasansfyllda Stalinåren, och rymmer också stora spänningar, dramatik och djup smärta. Frank Peter Zimmermanns tolkning tar fasta på det extroverta och intensiva. Hans imponerande klara violinton, tekniska briljans och ständiga kreativitet övertygar. Musikens djupare allvar är dock inte lika framträdande, särskilt inte i den långsamma satsen med dess episka solokadens.

På flera sätt är den andra violinkonserten mer traditionellt utformad än den första. Som ofta hos Sjostakovitj är uttrycket dock tvetydigt; det briljanta och energiska döljer ironier och till och med tragik. Zimmermanns tolkning är här mer rakt på sak än i den första konserten, och det passar den här senare verket. Samspelet med orkestern är utmärkt; Alan Gilbert följer sin solist med föredömlig lyhördhet. Tyvärr gör den detaljfattiga orkesterupptagningen, utan tydlig rumsdefinition, att konserternas kammarmusikaliska nyansrikedom inte riktigt kommer till sin rätt.

Jörgen Lundmark

 

Höjdpunkt En verkligt briljant tolkning av finalen till den andra violinkonserten.

Testa också David Ojstrachs mästerliga tolkning av den första violinkonserten på Youtube (sök Oistrakh Shostakovich concerto)

 

FAKTA

Sjostakovitj

Violinkonserter

Solist Frank Peter Zimmermann

NDR Elbphilharmonie Orchester

Dirigent Alan Gilbert

Bis BIS-2247

 

Gillade du den här artikeln?

Om svaret är ja och du vill läsa fler texter av det här slaget rekommenderar vi en prenumeration på Opus – musikvärldens mest exklusiva magasin om klassisk musik och opera. Opus bjuder på initierade reportage från kunniga skribenter, det senaste från svenskt och internationellt musikliv och recensioner av de hetaste inspelningarna och föreställningarna.

Ett förmånligt prenumerationserbjudande hittar du genom att klicka på denna länk.

About The Author