Frågan är om inte Bernhard Crusells tre klarinettkonserter är den svenska musikens främsta solokonserter.

Blott barbariet var en gång fosterländskt, det vill säga svenskt ”på riktigt” enligt gamle Tegnér*. Klassisk musik av högsta karat var det knappast på hans tid; med undantag för Franz Berwald, Jenny Lind och Christina Nilsson. För visst var det väl så att den stora kulturdöden följde i spåren av mordet på Gustav III? Den olycksalige Gustav IV Adolf stängde ju rentav ner Kungliga Operan i flera år. Kanske var det den ofrivilliga friheten från tjänstgöring som gjorde att vissa hovkapellister kunde konsertera, turnera och komponera – ja, förkovra sig. Som klarinettisten Bernhard Crusell, anställd redan som sjuttonåring och vid trettio års ålder så internationellt erkänd att Gustav IV fick tvinga honom kvar i Stockholm.

Men det var vid denna tid, åren då Sverige skulle förlora Finland, som finskfödde Crusell började komponera sina enastående klarinettkonserter. Faktiskt före både von Weber och Spohr, vilkas konserter av någon anledning länge ägt företräde.

För alla Crusells tre bidrag i genren är faktiskt de främsta solokonserter som komponerats i Sverige under 1800-talet. Att de inte figurerar oftare på estraderna här hemma är en gåta, eller kanske beroende på att de kräver sin synnerligen virtuosa uttolkare. Självklart finns de sedan tio år på cd med Martin Fröst, men den brittiske klarinettmästaren Michael Collins är definitivt ett färskt och fullgott alternativ i Svenska Kammarorkesterns sällskap.

Han har en öppnare, distinktare ton än den silkeslene Fröst och Svenska Kammarorkestern klingar med fler färger. Dessutom rymmer albumet också Bernhard Crusells charmiga variationer över supvisan ”Gode gosse glaset töm”.

Höjdpunkt Den ystra finalen, ”alla Polacca”, till konserten op 11.

Testa också Martin Frösts inspelning från 2008 med Göteborgs Symfoniker och Okko Kamu (BIS).

Camilla Lundberg

* Esaias Tegnér hade Crusell att tacka för spridningen av ”Fritiofs saga”. Dennes sångtonsättningar var mäkta populära.

Crusell
The Three Clarinet Concertos
Introduction et air suédois
Swedish Chamber Orchestra
Michael Collins, solist och dirigent
Chandos CHSA 5187

About The Author