2018 års Birgit Nilsson-pristagare glänser i live-upptagningar från Wiener Staatsoper.

”Jag frågar alltid mig själv: kan det göras bättre? Ja, det kan det. Det kan bara bli bättre för varje föreställning, även om det bara handlar om en liten detalj.”

Så sa Nina Stemme i en intervju i The Guardian för några år sedan. Uttalandet känns typiskt för den svenska världssopranen. En artist som tar sitt konstnärskap på största allvar, som planerar sin karriär noggrant och som väljer roller och produktioner med omsorg.

Produktionerna på Wiener Staatsoper faller henne uppenbarligen i smaken, och kärleken är besvarad: sedan många år är hon något av en publikfavorit vid det österrikiska operahuset. På den här cd:n hörs utdrag från hennes Wagnerframträdanden vid operan under en tioårsperiod, med början i 2003.

Den här typen av ”highlights-skivor” har sina sidor; en del operafans tenderar att rynka på näsan, och menar att man som lyssnare ska hålla sig till kompletta inspelningar istället. Men här tycker jag konceptet fungerar, och det har till stor del att göra med Stemmes fantastiska artisteri. Här hörs hon inte bara i paradrollerna Brünnhilde och Isolde, utan också som Senta från ”Den flygande holländaren” och i en beundransvärd Sieglinde-gestaltning. Men det är ändå hennes formidabla Isolde som skiner allra starkast. Från en Tristan-föreställning sommaren 2013 får man sig till livs utdrag från första akten, samt Liebestod, där en enorm inlevelseförmåga förenad med en makalös röstkontroll får åtminstone undertecknad att känna sig fullständigt golvad.

Axel Lindhe

Höjdpunkt Skivans två sista spår, med utdrag från Tristan und Isolde.

Testa också Stemmes två Tristan-inspelningar, med Pappano (Warner) respektive Janowski (Pentatone).

Wiener Staatsoper Live: Nina Stemme, live recordings 2003-2013
Orchester und Chor der Wiener Staatsoper
Dirigenter: Seiji Ozawa, Franz Welser-Möst
Orfeo C937171B

 

About The Author