Tonsättarnas favoritcellist Séverine Ballon utvecklar nya klanger i fantastisk solodebut.

Den franska cellisten Séverine Ballon (född 1980) hör till de yngsta av en rad cellister – Rohan de Saram, Frances-Marie Uitti – som tillsammans med tonsättare utvecklat nya speltekniker och material. På sin cd-solodebut framför hon några av samtidsmusikens mest uppburna tonsättare där James Dillons Parjanya-Vata från 1981 är det enda verk som inte är skrivet för henne.

Med Ballon blir samarbetet till ett experimentlaboratorium. För La Bataille de Caresme et de Charnage testade tonsättaren Mauro Lanza och Ballon olika celloprepareringar, som spelades in och analyserades harmoniskt. Detta blev material för en humoristisk polyfoni med keyboard-sampler och sjungande cellist.

Liza Lims Invisibility bygger vidare på Uittis specialitet, en andra stråke. Här har tagel virats runt skaftet vilket gör att vänsterhandens stämma blir lätt oregelbunden och bildar en skimrande skuggning av övertoner. Flerstämmigheten tar en annan form i Thierry Blondeaus Blackbird, där cellon går i dialog med en inspelad fågelstämma.

Toppnumret är titelspåret av Rebecca Saunders. Nedersta strängen är nedstämd en oktav. Detta kräver en annan typ av stråkföring. Resultatet är en långsam, rytande mikroskopisk studie av cellokroppens varje detalj – en helt ny klangapparat. Solitude fångar skivans essens, när Ballon tar oss med på en resa i klang och temperament där det ofta är svårt att föreställa sig att den rikedom som sköljer över en kommer från en ensam cellist.

Andreas Engström

Höjdpunkt Inledningen av Solitude där låga avgrundsvibrationer blir till flageoletter och detaljstudien av ett tremolo.

Testa också En cd med Rebecca Saunders musik kom för ett par år sedan på Kairos. Mer samtida cello med Frances-Marie Uitti finns bland annat på etiketten Hat Art.

 

Séverine Ballon
Solitude
Outhere Music
AECD 1647
outhere-music.com

 

About The Author