Sebastian Fagerlunds nya opera ”Höstsonaten” är på väg att etablera sig som ett nytt repertoarverk, med all rätt.

Redan vid urpremiären i Helsingfors förra hösten stod det klart att Sebastian Fagerlunds ”Höstsonaten” efter Ingmar Bergmans film var något så ovanligt som en nyskriven opera med förutsättningar att bli ett repertoarverk. Finlandssvenske Fagerlund från skärgårdskommunen Pargas är ung, född 1972 och har fått den oväntade rollen som modern jubileumstonsättare (lämpligt nog född på självständighetsdagen 6 december). Hans första försök i operagenren, ”Döbeln 1809”, beställdes av Kokkola operafestival till 200-årsminnet av riksdelningen 2009, medan ”Höstsonaten” var ett beställningsverk från Nationaloperan till 2017 års självständighetsfirande.

”Höstsonaten” är på många sätt starkare som opera än som film. Librettisten Gunilla Hemming har skickligt komprimerat Bergmans filmmanus och förstärkt vissa teman, och Fagerlund fyller partituret med lager på lager av betydelser. Ett intimt kammarspel har blivit stor ensembleopera med kör och orkester. Återhållna känslor av övergivenhet får närbildsbelysning i musiken. Anne Sofie von Otters kyliga mor och Erika Sunnegårdhs olyckliga dotter exploderar i uppgörelser, över en bultande orolig orkestersats. Kören både kommenterar och deltar i dramat, som krävande publik till von Otters roll. Hennes gestaltning av en världsberömd pianist som låter konsten gå före allt annat är skrämmande magnifik, Sunnegårdh är intensivt kärlekstörstande som hennes dotter.

I augusti uppfördes ”Höstsonaten” konsertant vid Östersjöfestivalen i Stockholm, och nästa år ges den i Malmö. Den välgjorda skivutgåvan presenterar originalsättningen från Helsingfors med John Storgårds som dirigent för Nationaloperans orkester. Förhoppningsvis kan den bidra till ytterligare internationell spridning av detta märkvärdiga operaverk.

Bo Löfvendahl

Bästa spår Arian ”Två Valium, två Mogadon” där von Otters rollfigur beskriver sina ritualer för att kunna somna, kommenterad av en sparsmakad, avslöjande orkestersats.

Testa också Sebastian Fagerlunds första opera ”Döbeln” inspelad 2009 med Sakari Oramo och Kokkolafestivalens orkester.

Sebastian Fagerlund: Höstsonaten
Med Finska nationaloperans kör och orkester, dir John Storgårds,
Anne Sofie von Otter, Erika Sunnegårdh, Helena Juntunen m fl
Bis-2357

About The Author