Klimatförändringar, stråkinstrument och stadsmiljöernas kontrapunkt tonsätts på nya porträttskivan med Malin Bångs musik.

Hur låter stråkarna på väg från skogen till konsertsalen? Kanske som i stycket ”Purfling”, där Karin Hellqvists mikrofonförstärkta violin går i dialog med sin egen tillkomstprocess. Från fältinspelningar av själva trädfällningen med fräsande motorsåg till slipat instrument. Svenska tonsättaren Malin Bång är helt enkelt inte särskilt intresserad av typiska orkesterklanger. Men däremot av sådant som konstruktionen av ett stråkinstrument och de tillhörande ljudens musikaliska potential.

Med sitt kommunikativa sätt att komponera utifrån tingens egen poesi, elektronik och noise har Malin Bång samtidigt blivit en både central och perifer figur i det internationella nutida musiklivet. I sådana sammanhang som festivalen Donaueschinger Musiktage och Darmstadtkurserna – tummelplatsen för utforskande tonkonst redan under 1950-talet. Samt på det tyska skivbolaget NEOS som nu ger ut hennes soloskiva ”Structures of light and spruce” – strukturer av ljus, och ja, gran. Som i ”Arching”, ett syskonverk till ”Purfling”, där UmeDuo istället låter cellon samtala med trämaterialet och verktygen som skapat den.

Vart och ett av styckena utforskar ett specifikt ämne utifrån olika infallsvinklar som energi och rörelse, men framför allt friktion. Det kan handla om stadsmiljöernas kontrapunkt, utrotningshotade ljud eller klimatförändringar. Bångs nyfikna kammarensemble spelar både timglas och knattrande skrivmaskin med pianisten Anna Christensson som strängmekaniker på äventyr.

Johanna Paulsson

Höjdpunkt Purfling med våldsamma violinljud i verktygslådan.

Testa också Anna Petrinis album Crepusculo (dB Productions) med musik för kontrabasblockflöjt av bland annat Bång.

Malin Bång
Structures of light and spruce
Porträttskiva med fem kammarverk av Malin Bång framförda av
Curious Chamber Players, UmeDuo och Karin Hellqvist.
NEOS 11817

About The Author