Osmo Vänskä och Minnesota Orchestra tar sig an Mahlers uppståndelsesymfoni.

Ett av musikhistoriens mest berömda möten skedde en höstdag 1907 när Sibelius och Mahler strålade samman i Helsingfors. Snart blev det tydligt att de båda hade olika syn på vad en symfoni skulle vara. Medan Sibelius betonade stränghet i behandlingen av det musikaliska materialet hade Mahler motsatt uppfattning: ”Symfonin måste vara som världen. Den måste omfatta allt.” Citatet passar onekligen in på den monumentala andra symfonin. Den sysselsatte Mahler i nästan sju år och kräver väldig orkester, kör, sopran- och altsolist och har en speltid på en och en halv timme.

Osmo Vänskä förknippas snarare med Sibelius än med Mahler. Den finske dirigenten har spelat in kompletta Sibelius-cykler med såväl Lahti- som Minnesotaorkestern, men sedan ett par år är han igång med att föreviga även Mahlers symfonier på skiva.

I den här inspelningen av den väldiga tvåan hörs det redan i de inledande takterna att Vänskä har sin Mahler-uppfattning klar. Fokus ligger på tydlighet och klarhet, parat med en fast kontroll över det ständiga flödet i Mahlers partitur. Är man ute efter ångestladdad Mahler á la Bernstein blir man kanske besviken, men i gengäld bjuder Vänskä på transparens och mystik och när tolkningen nått fram till finalens himlastormande musik har den finske maestron fått över mig på sin sida: rysningarna längs med ryggraden kommer som på beställning.

Vi brukar vara bortskämda med förstklassigt ljud från BIS, men den här gången har produktionsteamet överträffat sig själva. Sällan har jag stött på en upptagning med en så formidabel detaljrikedom, rymd och dynamik som här.

Axel Lindhe

Höjdpunkt Femte satsen – Im Tempo des Scherzos


Gustav Mahler: Symphony No 2
Minnesota Orchestra
Minnesota Chorale
Ruby Hughes, sopran; Sasha Cooke, mezzosopran
Dirigent Osmo Vänskä
BIS 2296

 

About The Author