”Games for souls” lockar: fågelkvitter, regndropp, impressionism, nyklassicism. Och lite Bob Marley.

Britta Byström, kompositör, Malin Broman, violinist, Musica Vitae, stråkorkester. Kombinationen förvånar och stimulerar. Triangelleken ”Games for Souls”, Byströms bud på en violinkonsert med stråkar, resulterar i en spännande musikalisk upplevelse. Man vet aldrig vad som väntar efter nästa bladvändning. Tjusningen ligger bland annat i den raffinerade bollningen med glissando, pizzicato, polyrytmik och synkoper – konstgrepp som förs samman, musikaliskt till uppiggande stökigt driv, kulinariskt till kryddstark delikatess. Tids nog blir det tid för eftertanke och längre linjer. Musiken får då andra, fördjupande dimensioner. Men det dansanta är aldrig långt borta.

Solisten Malin Broman bäddas in i den krets av precisionsmedvetna musiker som hon numera står i spetsen för. Bara i Brittens Frank-Bridge-variationer sviktar perfektionen någon gång. Men glambarockmästaren Biber får sin ”Battalia” levererad med abrupta affekter. Stråkarna i Musica Vitae brassar på med spelmansglädje.

Tonsättaren kompletterar med små promenader, ”walks”, genom klangmiljön, anknytande till Biber och Britten. Förebilden kunde vara Musorgskij, han gjorde något liknande: gick på en konstutställning, knöt sen ihop sina intryck av de sedda tavlorna med gånglåtar.

Britta Byström bjuder för sin del på roliga och frigjorda avvägar. Mer Stravinsky än Musorgskij.

Carlhåkan Larsén

 

Höjdpunkt början på Britta Byströms ”Games of Souls”, slutet på Benjamin Brittens ”Variations on a Theme by Frank Bridge”

Testa också Anders Nilssons och Ylva Skogs violinkonserter, CD, dB Productions

http://www.brittabystrom.com/brittabystromminskad-294.jpg
Britta Byström

 

https://www.ginza.se/Archive/Images/item_img_600/508665.jpg

Musik av Britta Byström, Heinrich Biber och Benjamin Britten
Musica Vitae
Solist och dirigent: Malin Broman
DAPHNE 1063

 

About The Author