”Först tänkte jag ‘aldrig i livet att jag vågar’ men sen kom ‘tänk om någon annan gör det där? Ska jag missa chansen?’”

Ella Peterssons beslut tacka ja till jobbet som programledare för Musikfrågan Kontrapunkt var ingen självklarhet. I nya numret av Opus utvecklar hon sina tankar i en lång intervju signerad Cecilia Nebel – ett samtal som förutom utmaningen att axla Sten Bromans och Sixten Nordströms programledarskap också avhandlar ämnena prestationsångest, att välja bort det man älskar mest och varför Ella Petersson anser sig ha en betydligt svårare uppgift att hantera än vad Kristian Luuk har i På spåret.


Opus 74:e nummer i ordningen ger dig även nödvändig bakgrundsinfo inför West-Eastern Divan-orkesterns kommande Sverigebesök. Läs om den musikaliska brobyggaren i Mellanöstern som Daniel Barenboim startade för 18 år sedan och som fortfarande tjänar som viktig katalysator för försoning och förståelse.

Med anledning av reformationsjubileet ger vi dig en introduktion till den musikaliske reformatorn Martin Luther och under rubriken Vem är vår tids Mozart? berättar Andreas Engström om den intressanta processen kring en nyss genomförd omröstning om vem som är vår tids största tonsättare.

Opus 74 bjuder även på en omfattande guide till musikens Moskva. Trots den allt annat än hoppfulla utvecklingen i Ryssland har huvudstaden aldrig varit mer intressant  att besöka än nu, åtminstone för musikälskaren.

Till innehållet hör även en guide över de bästa inspelningarna av Bachs H-mollmässa liksom ett porträtt av Viktor Ullmann, tonsättaren som föll offer för Förintelsen och vars opera Döden säger nej just nu är aktuell i Malmö.

Lägg där till ett minnesporträtt av mästercellisten Mstislav Rostropovitj, musiknyheter, recensioner av inspelningar och föreställningar – och allt annat som hör ett vanligt Opus-nummer till.

Inte Opus-prenumerant? Ett förmånligt prenumerationserbjudande hittar du genom att klicka på denna länk.

 

 

 

 

About The Author