Ett julnummer utan Opuslistan är helt enkelt inte ett julnummer. I år är det tionde året i rad som vi presenterar 20 artister, tonsättare eller organisationer som förbättrat och förnyat det klassiska musiklivet.

Högst upp tronar Ann Hallenberg, mästermezzon från Töreboda som alltmer framstår som musikvärldens okrönta barockdrottning. Under 2017 har hon bland annat levererat kanoninspelningarna Farinelli och Carnevale 1729.

I Opus 79 möter du Ann Hallenberg i en intervju signerad Bo Löfvendahl – ett samtal om hur det är att tävla med Cecilia Bartoli om att återupptäcka glömda barockmästare, om countertenorer eller mezzosopraner är bäst lämpade att sjunga kastratarior idag och om varför det är så svårt att intressera svenskar för barockmusik. Bland mycket annat.

Är din favorit med på årets Opuslista? Precis som tidigare bjuder vi på hela listan digitalt, även till icke-prenumeranter. Du kommer åt den genom att klicka här.

 

MER UR INNEHÅLLET I OPUS 79

HÄNDELS MESSIAS – STOR INSPELNINGSGUIDE

Det finns över 250 inspelningar av Händels Messias. Vi har åtagit oss uppgiften att hitta den som är rätt för just dig.

 

INGVAR LIDHOLM IN MEMORIAM

Följ med Carlhåkan Larsén på en tidsresa genom Ingvar Lidholms storslagna konstnärskap.

Sveriges tonsättarnestor Ingvar Lidholm avled den 17 oktober vid 96 års ålder. Foto: Linda Wikström

 

JAG & MITT INSTRUMENT

Möt Tobias Rondin, slagverkaren som i tonåren valde bort fiolen för att bli trummis. Snabbt insåg han att slagverk är oändligt mycket mer än trummor…


Foto: Martina Holmberg

 

OPERAFESTIVALEN I WEXFORD

Carlhåkan Larsén har besökt operafestivalen i irländska Wexford. I år bevittnade han nypremiären av Margherita av Jacopo Foroni, »vår svenske Verdi«.


Scen ur Margheritauppsättningen på årets Wexford-festival. Foto Clive Barda

 

NYBÖRJARGUIDEN TILL JOHN CAGE

Andreas Engström har läst Karl Aage Rasmussens Tillfälligheternas spel, en av de mer intressanta Cagebiografierna som kommit ut de senaste åren.

 

 

KRÖNIKA: INGEN SÄGER NEJ TILL MAESTRO

Edith Söderström ställer sig frågan hur länge den osunda vördnadskulturen inom den klassiska musiken kan fortgå.

Edith Söderström, Opus nya krönikör. Foto: Sanna Lindberg

 

Kommentar från redaktionen angående årets jultävling:

Presentationen av Opus jultävling ”metoo på operascenen” blev inte lyckad. Tävlingen går ut på att man ska känna igen några scener ur operalitteraturen och placera dem i rätt verk. Det var omdömeslöst att ge tävlingen den trivialiserande vinjetten ”julpyssel” (enligt tradition i Opus), men även själva innehållet och tävlingsformen kan uppfattas som en okänslig behandling av ett allvarligt ämne.Vi har full förståelse för de negativa reaktioner som har mött oss och vill be om ursäkt för publiceringen. Det var naturligtvis inte vår intention att förminska ett allvarligt problem – tvärtom ville vi uppmärksamma det! Därför ägnar vi en stor del av numret åt metoo- och visjungerut-uppropen. Vi lyfter självklart fram visjungerut i vår lista över årets viktigaste musikhändelser (Opuslistan plats 5), vi intervjuar initiativtagaren Maja Frydén och vi publicerar Edith Söderströms krönika ”Ingen säger nej till maestro”. I nästa nummer återkommer vi med fler och längre texter och tar gärna emot tips på nya sätt att behandla detta viktiga ämne.

Olof Esbjörnsson, chefredaktör Opus

 

About The Author