Joa Helgesson har två karriärer – en som operasångare och en som body suspension-artist. På Halland Vocal Festival i juni tänker han kombinera dem. Opus följde med Joa under hans jakt på ”ett mer autentiskt uttryck” i hemstaden Berlin. Läs det på alla sätt genomträngande porträttet i nya numret av Opus som kommer ut i dagarna.

Inte prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

Den vågade omslagsintervjun till trots: både trogna och nya Opus-läsare kommer känna sig hemma i vårens tredje utgåva. Som vanligt är denna ett specialnummer om sommarens musikfestivaler, och förutom en fullmatad kalender med 60 oumbärliga festivaler kan du se fram emot nedslag från både när och fjärran. Ett särskilt ”tema i temat” är de tre texterna om musiklivet i Italien. Arenan i Verona, Festivalen i Ravenna och Zeffirellimuseet i Florens är evenemang som engagerar en internationell publik och de får alla en utförlig presentation i nya numret, Opus 82:a i ordningen.

 


Arenan i Verona. Ett måste för alla operafans någon gång i livet.

Från svensk horisont rapporterar vi om sommarens begivenheter på Bosjökloster, Årsta teater och i Båstad innan vi avrundar festivaltemat med en kryssning genom Sveriges vildvuxna festivalflora signerad Carlhåkan Larsén.

 

Några garanterat festivaloberoende texter får också plats i nya numret. Förutom de fasta nyhets– och recensionsavdelningarna kan du se fram emot ett porträtt av sommarens 200-åring: Charles Gounod. Lägg därtill en intervju med Rosenkavaljerenaktuelle Adrian Angelico, en recension av Mia Kuritzén Löwengarts avhandling om framväxten av dagens svenska konserthus, samt en betraktelse över likheter mellan dirigenter och fotbollscoacher.

 


I nya numret möter du Rosenkavaljerenaktuelle Adrian Angelico – operasångaren som bytte kön och äntligen kan spela rollen som sig själv.

 

 

Inte prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

 

 

About The Author