Barbara Hannigan är en av den klassiska musikvärldens mest efterfrågade artister. Nyligen var hon i Sverige för att ta emot det prestigefulla Rolf Schockpriset och i december kommer hon tillbaka för ett kärt återbesök med Göteborgs symfoniker. I nya numret av Opus möter du den mångsidiga kanadensiskan i en intervju signerad Bo Löfvendahl. Läs bland annat om hennes jakt på ”The shimmering factor”, ett begrepp som är framträdande i nya projektet Equilibrium.


Barbara Hannigan är en återkommande gäst på den berömda festivalen i Luzern. Här dirigerar hon Mahler Chamber Orchestra i ett framträdande för två år sedan.

 

Hur kan man förklara alla finska dirigentframgångar? Vad ska till för att våra svenska talanger ska kunna göra samma karriärer som de med ett examensbevis från Sibelius-akademien? Ulla-Karin Höynä har sökt svaren på frågorna i ett stort reportage om Det finska dirigentundret.


Klaus Mäkelä är det senaste stjärnskottet i raden av finska dirigenter. Under hösten 2018 blir han förste gästdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester.

 

Katharina Thoma har fått utstå det mesta, både i form av positiv och negativ kritik. Just nu är hon i Stockholm för sin femte svenska operaproduktion: Tristessa som just nu spelas på Kungliga Operan. Carl-Henric Malmgren följde den tyska operaregissören under repetitionsarbetet som ledde fram till premiären.


Katharina Thoma under en repetition på Glyndebourne häromåret.

 

Det är i år 150 år sedan Brahms Requiem uruppfördes i sin första version. Vad kan passa bättre i dessa allhelgonatider än att gå igenom de viktigaste inspelningarna? Så det har vi gjort och resultatet kan du ta del av i nya numret.


Brahms älskade dödsmässa repeteras just nu för fullt runtom i landet. För att komma väl förberedd till allhelgonahelgens konserter läser du med fördel Opus guide.

 

Yogan gjorde att hornisten Lene Skomedal praktiskt tagit fick tillbaka livet. Nu reser hon över Europa för att lära andra musiker att stärka fysiken och minska stressen. Läs en minst sagt inspirerande intervju som kanske kan förändra ditt liv också.


”Orkestermusiker är så vana att prestera. Att hela tiden tänka ‘Vad kan bli bättre?’ Det är utmanande för dem att inte alltid ge sitt yttersta. Här övar vi oss på att tänka ‘det är bra nog som det är’. Det är viktigt att lyssna inåt”, förklarar Lene i intervjun i Opus.

 

François Couperin må vara mindre känd än samtida barockkolleger som Bach, Telemann, Händel, Vivaldi och Rameau. Inte desto mindre var han en av sin tids stora barocktonsättare och han räknas som den kanske främste tonsättaren överhuvudtaget för cembalo.


Couperin fyller 350 år i höst. Det firar vi såklart i Opus!

 

I november är det 150 år sen operasångaren och operachefen John Forsell föddes. Carlhåkan Larsén berättar om en färgstark musikpersonlighet som starkt bidrog till att utveckla den svenska operakonsten till vad den är idag.


John Forsell som Jago i Verdis Othello vid tiden för förra sekelskiftet.

 

Ett minnesporträtt av Montserrat Caballé, en intervju med Thea Musgrave inför tonsättarfestivalen i Stockholms konserthus, musiknyheter, krönikor och recensionerOpus 85 har något för alla smaker!

Inte prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här?

About The Author