Som ledare för Blåsarsymfonikerna är Cathrine Winnes ständigt i ropet. Just nu är hon det extra mycket i och med programledarskapet för SVT-serien She composes like man. I nya numret av Opus möter du den norska dirigenten i en lång intervju signerad Ingela Hofsten – ett spännande samtal om drivkrafter, musikaliska orättvisor och vad som karakteriserar en bra dirigent. Bland mycket annat.

Inte Opus-prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

 

 

MATTEUSPASSIONEN FÖR DIG
 
Påsken är sen i år. Det betyder att det finns gott om tid att provlyssna inspelningarna av Matteuspassionen i Opus skivguide. Så har du din favorit klar lagom till Påskhelgen! Oavsett om du är av den traditionella, tidstrogna, minimalistiska eller moderna sorten så finns det garanterat en inspelning för dig. Vinnarskivan den här gången var ganska oväntad. På sidan 46 i nya numret får du se vilket guldkorn Peter Appelros har vaskat fram bland de 281 inspelningarna av Bachs mästerverk.


Vilken version av Bachs Matteuspassion passar just dig?

 

NORSK SUPERHIT FYLLER 150

Om inte passionsmusik är din tekopp är kanske Griegs pianokonsert det. I år fyller detta det mest spelade soloverket från Skandinavien 150 och med anledning av det har Carlhåkan Larsén skrivit en betraktelse.

 


Liszt inspirerade Grieg att föra in en ny dimension i pianokonserten och han hann bearbeta verket åtminstone sju gånger.

 

MÄSTARNAS MUSIKFÖRLAG

Till det historiska i Opus 88 hör även Folke Freunds kronologi över Breitkopf & Härtel. Det 300-åriga tyska notförlaget är världens äldsta och mer eller mindre synonymt med den klassiska musikens kanon. Häng med på en resa genom musikepokerna som kommit och gått under årens lopp.


Breitkopf och Härtel – musikförlagens Rolls-Royce – fyller 300 år i år.

 

MARGARETA BENGTSON OCH HARPAN

Serien Jag & mitt instrument är också tillbaka. Från trä- och bleckblås över stråk, piano och slagverk har det nu blivit harpans tur. Möt Margareta Bengtson, tidigare sångerska i The Real Group, som på senare år har plockat upp instrumentet som hon en gång utbildade sig på.


»Jag älskar hästar och det finns många likheter med en harpa. Du ska bemästra instrumentet, precis som hästen.« berättar Margareta Bengtson i nya numret.

 

EN FYSISK TONSÄTTARE

En intervju med New York-baserade tonsättaren Mikael Karlson blir det också. Just nu är han aktuell med Kungliga Operans balett Eskapist och senare i vår blir det musik till föreställningen Trespassing på Orionteatern. Jane af Sandebergs intervju tar fram konturerna av en musikskapare med lite andra perspektiv och erfarenheter än vad vi är vana vid i Sverige.


Tidigare har Mikael Karlsson hållit sig lite under den svenska radarn. Så blir det nog inte mer. Musiken till Nobelbanketten i december och aktuella föreställningen Eskapist på Kungliga Operan kan ses som tydliga indikationer på det.

 

Recensioner av nyutkomna böcker och inspelningar, en minnestext om André Previn, en omfattande nyhetsavdelning med musikhändelserna från de senaste veckorna – det övriga innehållet i Opus 88 lär inte göra någon besviken!

Inte Opus-prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

 

 

 

About The Author