Knappast något yrke är så förknippat med musikaliskt virtuoseri som violinistens. För 200 år sedan förtrollade Paganini publiken med sina musikaliska häxkonster och i början av förra seklet såg den moderna stjärnviolinisten dagens ljus. Många av 1900-talets virtuoser har nått legendarisk status och lyckligtvis kan vi fortfarande njuta av deras spel på bevarade inspelningar. Här är tolv av de mest fängslande och färgstarka.

Text: Axel Lindhe

 

 

Pablo de Sarasate
1844 – 1908


Spanjor som gav sitt första officiella framförande endast åtta år gammal. Sarasate fick sig tillägnat flera verk, som Bruchs andra violinkonsert och Skotsk fantasi och Saint-Saëns första och tredje violinkonserter. Han var även tonsättare och bland hans verk kan nämnas den smäktande Zigeunerweisen och hans arrangemang från Bizets Carmen, Carmen-fantasin. Saraste är en av de första violinisterna som finns inspelade och 1904 gjorde han en inspelning av Zigeunerweisen som finns att avlyssna på Youtube.

Inspelning
The Great Violinists – Recordings from 1900–1913. Testament.

 

 

Fritz Kreisler
1875 – 1962


Kreisler antogs till konservatoriet i Wien (som sjuåring!) och hade bland annat Bruckner som lärare. Han var känd för sin gentlemannamässiga framtoning och sitt förföriskt eleganta angreppssätt på musiken och talar vi om legendarisk status är det bara Heifetz som kan konkurrera med Kreislers berömmelse. Han var känd för att gilla skämt och anekdoter och han påstod sig ha hittat mängder av gamla okända stycken från 1700-talet på ett bibliotek. Senare kom det fram att det var han själv som var tonsättaren. Kreisler komponerade även flera operetter, sånger och en stråkkvartett.

Inspelning
Kreisler: Original Compositions & Arrangements. EMI.

 

George Enescu
1881 – 1955

Förutom violinist var Enescu en utmärkt cellist, eftertraktad pedagog, dirigent och tonsättare. Han var känd för att ha ett fenomenalt minne – det sades att han kunde slå sig ner vid pianot och på studs spela utdrag från Wagners Ringen, Stravinskys Våroffer eller från valfri Beethovensymfoni. Flera av hans elever kom att utvecklas till världsstjärnor, däribland Menuhin, Grumiaux, Neveu och Christian Ferras. Själv såg sig Enescu i första hand som tonsättare, men som violinist har han många supportrar än idag.

Inspelning
The Columbia Solo recordings. Opus Kura.

 

Bronisław Huberman
1882 – 1947

Det är fascinerade att tänka sig att Huberman som trettonåring spelade Brahms konsert inför tonsättaren själv. Huberman var berömd för sina originella tolkningar med generöst vibrato och egenartad frasering. På Youtube finns ett klipp från en hörvärd inspelning där han framför Brahmskonserten i Carnegie Hall. Han är också ihågkommen som fredsaktivist och för bildandet av Palestine Symphony Orchestra (senare Israel Philharmonic). Hubermans insatser för att transportera judar till Palestina antas ha räddat över tusen personer undan Förintelsen.

 

Inspelning
Beethoven & Brahms Violin Concertos. Pristine Classical.

Dokumentär
Orchestra of Exiles (finns även som bok)

 

Jascha Heifetz
1901 – 87


Om Paganini hade slagit sig i slang med djävulen, sades det om Heifetz att han spelade med en så formidabel skicklighet att han måste vara utsedd av Gud. Som 16-åring gjorde denne ”violinisternas violinist” sensationell debut i New York med sin attityd av ”no nonsense”: absolut klarhet och laserlik precision i kombination med en makalös virtuositet, gnistrande vibrato och frenetisk intensitet (samtidigt förblev hans ansiktsuttryck som hugget i sten hur svåra passager han än bemästrade.) Heifetz verkade även som pedagog, men hans komplexa personlighet gjorde honom knappast till den mest lämpade i socialt och psykologiskt avseende.

Inspelning
Bruch: Scottish Fantasy, Violin Concerto No. 1. m m. RCA Living Stereo.

Dokumentär
God’s Fiddler

 

Nathan Milstein
1903 – 92


Likt Oistrakh född i Odessa i Ukraina. Var god vän med landsmannen Vladimir Horowitz men till skillnad från klaverlejonet Horowitz var Milsteins personlighet av det stillsamma slaget. Att glänsa med teknisk briljans för dess egen skull var honom fullständigt främmande. Milstein var känd för sin ”sjungande” ton, så ren och naturlig att det kändes som om ljudet från fiolen flödade direkt från hans kropp och ut i instrumentet. Karriären varade upp i 80-årsåldern och 1986 gjorde han sitt sista framträdande vid en konsert i Stockholm.

Inspelning
Nathan Milstein Plays Goldmark and Lalo. Testament.

Dokumentär
Nathan Milstein: A Portrait

 

David Oistrakh
1908 – 74


Heifetz tronar överst på topplistorna och Kreisler kallades ”kungen av violinister”. Men det fanns de som satte Oistrakh främst, till exempel Szeryng, som benämnde honom ”violinisternas kejsare”. Och Oistrakhs teknik, oklanderliga intonation och kraftfulla men ändå kultiverade tonbildning har fortfarande många beundrare. Få kunde få musicerandet att se så enkelt ut och hans kollegiala personlighet stod i kontrast till andra sovjetmusikers bistra framtoning. Flera av 1900-talets konserter skrevs för Oistrakh och han uruppförde verk av bland andra Mjaskovskij, Chatjaturian och Sjostakovitj.

Inspelning
David Oistrakh Edition, Vol.1. BMG/ Melodiya.

Dokumentär
David Oistrakh – Artist of the People, Medici Arts.

 

Yehudi Menuhin
1916 – 99


Menuhin debuterade i Carnegie Hall som elvaåring, i tonåren var han igång med turnéliv och skivinspelningar och som sextonåring spelade han in Elgars violinkonsert med tonsättaren själv som dirigent. Menuhin var en person med vidsträckta intressen och han engagerade sig i en mängd humanistiska och pedagogiska projekt. Han grundade en musikfestival som bär hans namn i Gstaad i Schweiz och han instiftade en musikskola för begåvade ungdomar som format solister som Nigel Kennedy, Melvyn Tan, Tasmin Little and Alina Ibragimova.

Inspelning
Beethoven: Violin Concerto & Romances
Philharmonia Orchestra/ Furtwängler. Testament.

Dokumentär
Yehudi Menuhin, the Violin of the Century. Euroarts.

 

Ginette Neveu
1919 – 49


Vad kunde inte ha blivit? Endast trettio år gammal omkom Ginette Neveu i en flygkrasch. Hon gjorde solistdebut redan som sjuåring, studerade vid Pariskonservatoriet och även för Enescu, Nadia Boulanger och Carl Flesch och femton år gammal vann hon första pris i Wieniawski-tävlingen (David Oistrakh kom på andra plats). Neveu hade en förmåga att fylla sina framträdanden med en enorm känslomässig intensitet, något som kan höras i flera videoklipp på Youtube.

Inspelning
The Complete Studio Recordings. Documents.

 

Henryk Szeryng
1918 – 88


Szeryng föddes i en judisk familj i Warszawa. Likt Huberman gjorde Szeryng humanitära insatser under andra världskriget då han hjälpte till att ge polska flyktingar en fristad i Mexiko. Szeryng var perfektionist ut i fingerspetsarna och var känd för att vara noggrann även med de minsta detaljer. Inför konserter kunde han lägga åtskilligt med tid och energi på att i detalj prova ut den mest idealiska positionen på scenen. Szeryng var god vän med Rubinstein och de musicerade ofta tillsammans och gjorde flera skivinspelningar ihop.

Inspelning
Henryk Szeryng in Concert. Decca.

Dokumentär
The Art of Henryk Szeryng

 

Arthur Grumiaux
1921-86


Belgisk violinist som i likhet med många andra tog lektioner för Enescu. Grumiaux var känd för sin modesta framtoning och för en fulländad teknik som kombinerades med raffinerad musikalisk elegans. Han var mycket förtjust i kammarmusik och när han spelade med pianisten Clara Haskil hände det att de båda bytte instrument för att få inblick i varandras stämmor. 1957 gjorde han en inspelning av Brahms- och Mozartsonater där han spelade både violin- och pianostämmorna!

Inspelning
Bach: Complete Solo Sonatas and Partitas. Decca.

 

Leonid Kogan
1924-82


Kogans karriär skymdes delvis av David Oistrakhs framgångar. Men att de sovjetiska myndigheterna lyfte fram landsmannens stjärnstatus passade utmärkt; Kogan undvek nämligen helst att stå i rampljuset. Han var annars känd för sin oklanderliga teknik och perfekta intonation och även om han må vara mindre känd än flera andra på den här listan har han än idag många beundrare. Han verkade även som pedagog och som elev hade han en av dagens mest framstående violinister: Viktoria Mullova.

Inspelning
Leonid Kogan – The Last Recordings. Melodiya.

 

Det längsta skivkontraktet i historien

… kan Yehudi Menuhin ståta med. Han gjorde sin första inspelning för EMI (idag Warner) som 13-åring och sin sista 83 år gammal, ett tidsspann på 70 år. Sammanlagt spelade han in över 300 verk för skivbolaget.

 

Violinister på vita duken

Ska man döma av antalet filmer där violinister spelar huvudrollen så är de ett populärt tema för filmmakarna. Här är fem sevärda filmer med violinen i centrum.

Den röda fiolen (1998)

Oscarsbelönat drama som tar sin början i 1600-talets Italien där en instrumenttillverkare skapar sitt definitiva mästerverk. Trehundra år senare dyker violinen upp på en auktion och en gåtfull historia börjar nystas upp.

Music of the Heart (1999)

I denna film med verklighetsbakgrund gestaltar Meryl Streep Roberta Guaspari – en violinist och pedagog som börjar jobba som musiklärare i den tuffa miljön i East Harlem i New York.


Trots att Roberta inte har några kunskaper i pedagogik lyckas hon med envishet inspirera en grupp elever och deras skeptiska föräldrar. Fiolprojektet utvecklar sig sakta och får till slut stor uppmärksamhet.

 

A Late Quartet (2012)

Philip Seymour Hoffman och Christopher Walken i en intelligent och sevärd film om kvartettspelandets och kärlekens vedermödor. Fyra personer har spelat tillsammans i tjugo år, men nu händer saker som kan få kvartetten att splittras.

The Devil´s Violinist (2013)

Violinisten David Garrett i rollen som Paganini. I rollistan figurerar även den brittiske skådespelaren Jared Harris (Lane Pryce i Mad Men och professor Moriarty i Sherlock Holmes).


David Garrett i rollen som Paganini

 

Violinisten (2018)

Karin Nordström är en världsberömd violinist. Men en kväll skadas hennes händer i en bilolycka och hon engagerar sig istället som pedagog i den 20 år yngre eleven Antti. Med danske skådespelaren Kim Bodnia (Bron).


Violinisten bär tydligt släktskap med Ingmar Bergmans Höstsonaten: den passionerade konstnären som ger konsten allt och ignorerar sin omgivning. På bilden Matleena Kuusniemi i rollen som Karin Nordström.

 

Stradivarius – världens bästa violiner

Stradivarius (1644–1737) föddes i Cremona i norra Italien under namnet Antonio Stradivari. Han startade sin karriär i 20-årsåldern och hann sätta sin signatur på fler än 1100 instrument. Många av hans violiner betingar fantastiska summor – rekordbeloppet innehas av ”Lady Blunt- Stradivariusen” som år 2011 såldes för 15,9 miljoner dollar. Världens dyraste violin är dock inte en Stradivarius, utan en Guarneri, 1741 ”Vieuxtemps” Guarneri del Gesù. Instrumentet hanteras idag av Anne Akiko Meyers och lär ha betingat ett pris på över 16 miljoner dollar.

… eller?

Är de anrika instrumenten verkligen så oöverträffade som många anser? I olika blindtester har nytillverkade instrument visat sig låta väl så bra. Bland annat i ett experiment av Sveriges violin- och stråkmakares förbund och svenska stråklärarförbundet besegrades en Stradivarius av en nytillverkad violin. Trots att flera andra tester kommit till liknande slutsatser har fortfarande de äldre instrumenten många anhängare. Kan det vara så att vetskapen om att en instrumentalist trakterar en Stradivarius bedrar våra sinnen? Får åsynen av dyrgriparna åhörarnas (och solistens) ögon och öron att tro att de är med om något alldeles speciellt … eller?

Anne Akiko Meyers med sin dyrgrip.

 

Djävulens violinist

Minst lika mytomspunnen som alla virtuoser på listan intill är förstås Niccolò Paganini (1782–1840). Liszt och Mendelssohn hänfördes av hans spel och Berlioz kallade honom ”en glödande komet”. Det bildades en kult kring Paganinis person, han erbjöds enorma gager och i de städer han besökte kunde man köpa ”supporterprylar” som näsdukar eller snusdosor märkta med hans porträtt. Men Paganini var inte bara en gudabenådad musiker. Han var också en estradör av rang som visste hur man förtrollade sina åhörare. Långhårig, klädd i svart och med en kropp som var tanig och klen – märkt av syfilis – utgjorde han en mystisk scengestalt (ett faktum som säkerligen bidrog till att han påstods ha ingått en pakt med djävulen). Paganini var även tonsättare och komponerade bland annat de svårspelade 24 Capricerna för soloviolin, ett stycke som har vidareutvecklats i egna verk av bland annat Schumann, Brahms, Rachmaninov, Lutosławski och Andrew Lloyd Webber.

David Garrett och Andrea Deck i Paganinifilmen The Devil’s violinist (2013).

 

Världens snabbaste violinist

… heter Ben Lee (på bild nedan). Under ett framförande av Rimskij-Korsakovs Humlans flykt lyckades han med konststycket att spela över tretton noter per sekund. Den tidigare världsrekordinnehavaren David Garrett tog 65,26 sekunder på sig i stycket, jämfört med Lees 64,21 sekunder.

10 000-timmarsregeln

Knappast något yrke är så förknippat med underbarn som violinistens. Men hur mycket är talang och hur mycket beror på träning? Forskaren K. Anders Ericsson gjorde en uppmärksammad studie där han studerade violinstudenter vid en av Berlins musikhögskolor. Studenterna delades upp i tre grupper beroende på hur framgångsrika de var och Ericsson upptäckte att de bästa hade övat långt mer i unga år än de andra studenterna. I snitt hade de främsta studenterna övat 10 000 timmar innan de fyllt 20 år. Forskningsresultaten plockades senare upp av författaren Malcolm Gladwell, som myntade termen ”10 000-timmarsregeln” med tanken att det krävs just 10 000 timmars träning för att bli expert på något. Ericsson har dock påpekat att 10 000 timmar är ett medelvärde och att det inte räcker med vilken träning som helst – den ska vara handledd och ha tydliga mål. Ericsson har i sin tur kritiserats av andra forskare för att ta för liten hänsyn till medfödd talang. Vem som har rätt är inte lätt att bevisa. Det enda säkra man kan säga är förmodligen att det gäller att  1) Skaffa en bra lärare och 2) Öva.

På National geographics hemsida blog.nationalgeographic.org finns en snabbguide hur du slipper öva alla 10000 timmarna för att bli bra. Ett hett tips!

 

En världsstjärna i tunnelbanan

En januarimorgon 2007 står en gatumusikant i Washingtons tunnelbana och spelar Bach medan folk stressar iväg till sina jobb. Violinisten är ingen mindre än Joshua Bell och det hela är ett socialt experiment, arrangerat av Washington Post. Uppskattar människor skönhet i en ordinär miljö? Känner vi igen talang i oväntade sammanhang? Tydligen inte. Bara ett fåtal stannade till och endast en kvinna kände igen Bell. Å andra sidan: under de 45 minuter han spelade beräknades omkring 1100 personer ha passerat och i Washington bor mer än fem miljoner. Kanske inte så märkligt att inte fler uppmärksammade en gigant inom den klassiska musikens sfär, men som inte så allmänt bekant utanför densamma.


Joshua Bell under sitt experiment.

 

Kvinnorna som historieböckerna glömde

Patricia Kopatchinskaja, Alina Ibragimova, Nicola Benedetti, Hilary Hahn, Isabelle Faust, Janine Jansen, Julia Fischer, Lisa Batiashvili, Viktoria Mullova och andra har numera minst lika hög lyskraft som sina manliga kolleger. Men i många år fick kvinnliga violinister kämpa emot fördomar om kvinnliga musiker. Här fem kvinnliga violinister som historieskrivningen har förbisett.

 

Marie Soldat (1863-1955)


Trettio år gammal bestämde sig Marie Soldat för att ge upp violinspelet. Men några år senare hörde hon violinisten Joseph Joachim vid en konsert, och blev så tagen att hon tog upp violinen igen. Bland annat studerade hon Brahms violinkonsert för tonsättaren själv.

 

Maud Powell (1867-1920)


Amerikanska som introducerade flera av de stora 1800-talskonserterna för den amerikanska publiken. Hennes gyllene ton och starka personlighet gjorde att hon jämfördes med Kreisler. Powell propagerade för kvinnliga tonsättare som Amy Beach och Marion Bauer och hon framförde Beethovens violinkonsert med Gustav Mahler och New York Philharmonic.

 

Stefi Geyer (1888-1956)


Ungersk violinist som trots en framgångsrik karriär främst har blivit ihågkommen för att Bartók blev förälskad i henne (hon kom att inspirera honom till hans första violinkonsert). En av hennes elever var Aida Stucki, som senare skulle bli mentor för Anne-Sophie Mutter.

 

Kathleen Parlow (1890-1963)


Kanadensisk violinist känd för sin fina teknik, vackra tonbildning, älskvärda legato och enorma repertoar. Ett av hennes signaturverk var Glazunovs konsert som hon spelade inför tonsättaren själv i Sankt Petersburg. Parlow turnerade över världen och i unga år gav hon konserter i Finland, där hon mötte Sibelius.

 

Jelly d’Aranyi (1893-1966)


Ungersk-judisk violinist som tillsammans med sin syster, Adila Fachiri, hade en framgångsrik karriär under första halvan av förra seklet. d’Aranyi var en färgstark personlighet som inspirerade åtskilliga tonsättare; bland annat Bartók, Vaughan Williams och Holst. Men det mest berömda verket som inspirerats av henne är Ravels virtuost halsbrytande verk, Tzigane.

About The Author