Opuslistan för 2018 är här! 20 musiker, tonsättare, organisationer eller team som alla gjort skillnad under det gångna musikåret. Som vunnit, förnyat, förbättrat eller helt enkelt bara varit sanslöst bra. Är din favorit med?

#20

Foto Ulla-Carin Ekblom
Katarina Andreasson
dirigent & violinist

Konsertmästare för Svenska Kammarorkestern, professor vid Örebro universitet, konstnärlig ledare för kammarmusikfestivalen i Nora, uppskattad dirigent runtom i Orkestersverige. Katarina Andreasson har visserligen bara fyra strängar på sin fiol, men de blir betydligt fler om man räknar in alla andra sammanhang som hon också kontinuerligt verkar i. Inte minst engagemanget för ungdomars musikutövande förtjänar en stor eloge. En utmärkt förebild som förtjänar en plats på Opuslistan vilket år som helst!

 

 

#19


Alexander Einarsson

körledare

Körerna i Petrikyrkan i Malmö och Konserthuset i Göteborg är hemmaplan, men tack vare flitigt turnerande är orterna många som får ta del av Alexander Einarssons drivna musicerande. Det gångna året har sett tävlingsframgångar i Sydafrika, en magnifik körinstudering av Verdis Requiem, ett uruppförande av Monica Dominiques förmodade framtida körklassiker Minnets madrigal och en utnämning till Årets körledare. En plats på Opuslistan är helgjuten.

 

 

***Utom tävlan***


Nina Stemme
supersopran

Helt utom tävlan befinner sig Nina Stemme. Vår svenska supersopran toppade Opuslistan redan 2008 och skulle kunna ha prenumererat på förstaplatsen varje år sedan dess. Men det rimmar dåligt med listans ambition att i första hand lyfta fram nya eller för Opusläsarna mindre kända musikpersonligheter. 2018 är hursomhelst ytterligare ett år av utnämningar och dekorationer för denna vår mesta hovsångerska och Kammersängerin. I maj kom så det stora Birgit Nilsson-priset på 1 miljon dollar – jubileumsårets mest självklara val alla kategorier!

 

 

#18


Daniel Fjellström

tonsättare

Förra sommarens succéopera Det går an följdes i år upp av Kom inte hit!. Framgången uteblev inte heller denna gång och den gastkramande flyktingoperan berörde starkt såväl kritiker som publik. ”Med självklarhet och lätthet tar sig Daniel Fjellström in i en helt annan musikalisk sfär: tragedin”, skrev Göteborgsposten. Opusredaktionen hoppas att något av de stora operahusen snarast gör plats i orderkatalogen för ett helaftonsverk av Gällivaresonen Fjellström.

 

 

 

#17


Johan Korssell

radioprofil

P2:s pålitliga skivprogram Cd-revyn har under året ändrat skepnad och fått det nya namnet Musikrevyn. Lyssnarna märker kanske inte någon skillnad, och lika bra är det. Förutom recensioner av aktuella skivor innehåller programmet också intressant extramaterial i form av dokumentärer och genomgångar. Med den skarpe Johan Korssell vid rodret är det alltid hörvärt.

 

 

 

#16


Amalie Stalheim

cellist

Unga Amalie Stalheim vann prestigefyllda Solistpriset 2018. Tävlingen arrangeras av Kungliga Musikaliska akademien och äger bara rum vartannat år. ”Hennes tekniska briljans går hand i hand med lyhördhet och personligt uttryck” skrev juryn i sin motivering. Hon har just framträtt vid en stor konsert med Kungliga Filharmonikerna, förhoppningsvis den första i en lång rad av konserter hos de svenska konserthusen.

 

 

 

#15


Susanne Rydén
Vd & preses

Efter några år som konstnärlig ledare och chef för Musica Vitae i Växjö har Susanne Rydén växlat upp och blivit vd för hela Musik i Syd. Den tidigare framgångsrika barocksångerskan basar samtidigt över musiken i hela Sverige i sin roll som preses i Musikaliska akademien. Där har hon under året fått det nya uppdraget att i fortsättningen ansvara för det stora Birgit Nilsson-priset. Det känns tryggt för framtiden.

 

 

 

#14


Anders J Dahlin

tenor

Dalmasen Anders Jerker Dahlin kommer från Leksand men har Europa som sitt arbetsområde. Hans höga tenorstämma hör till den speciella typen haute-contre, som är särskilt eftertraktad i barockmusikens värld. I somras fick vi äntligen höra honom på hemmaplan, när han på Drottningholmsteatern sjöng titelrollen i Pygmalion av Rameau, kanske den tonsättare där hans himmelskt ljusa klang bäst kommer till sin rätt.

 

 

 

 

#13


Kamraterna

operagrupp

Under ledning av regissören Dan Turdén har den fria operagruppen Kamraterna spelat rader av ovanliga operaverk. Alltid med Årsta teater som bas och alltid i intressanta uppsättningar med professionella sångare och skickliga musiker. Sommarens föreställning innehöll både Stravinskijs kortopera ”Räven” och ”De sju dödssynderna” av Kurt Weill, en ovanlig kombination som blev högst minnesvärd.

 

 

 

#12


Karin Lovelius
mezzosopran

Med bas i ensemblen på Leipzigoperan är Karin Lovelius en av dessa svenska sångare som inte framträder så ofta hemma. Men på kontinenten hörs hon ofta och då framför allt i den tyska operavärlden. Hennes dramatiska kvalitéer får alltid kritikernas beröm. Och den övriga publikens med för den delen. En Opusläsare med lång erfarenhet från operavärlden delade nyligen med sig av det här omdömet efter en Elektra-föreställning i Leipzig: »Chockerande bra! Karin Lovelius ägde verkligen scenen. En magnifik röst och fantastiskt skådespeleri!« Härmed är omdömet vidarebefordrat till våra svenska operascener.

 

 

 

#11


Marcus Jupither

baryton

Folkoperans uppsättning av Massenets ”Don Quixote” blev en föreställning med förhinder. På grund av sjukdom blev titelrollsinnehavaren Lars Arvidson tvungen att mima sina sångpartier medan Johan Schinkler fyllde i det musikaliska från diket. Men tack vare Marcus Jupithers levande porträtt av hans trogne Sancho Panza kunde både riddaren av den sorgliga skepnaden och Folkoperans publik andas ut. Jupither levererar alltid kvalitet och »får sina ord att vibrera av liv« som en recensent skrev. Det är bara att hålla med.

 

 Vem toppar årets Opus-lista? Klicka här så får du svaret!

 

#10


Stenhammartävlingen

tävling

Musiktävlingar fyller onekligen en viktig funktion för artister i början av karriären. Sveriges ledande inom det klassiska området håller till i Norrköping. Under Sonja Stenhammars målmedvetna ledarskap har den under sin tolvåriga existens kommit närma sig de riktigt stora i Europa i fråga om kvalitet och prestige. Om inte annat vittnar årets dubblade söktryck om det. Vi gratulerar till framgångarna och spår en ljus framtid för Stenhammartävlingen.

 

 

 

#9


Mattias Enn

estradör & författare

Med svenskt rekord i textning och en osannolik publikkontakt drar Mattias Enn publik över hela landet med skarpslipade porträtt av svenska revystjärnor som Zarah Leander och Karl Gerhard. I år har han också presenterat en ny biografi över idolen Birgit Nilsson, full av berättelser och anekdoter i hennes anda. Många av dem delar han också med sig av som populär guide på hennes museum i Svenstad. En aningen udda musikpersonlighet som väl förtjänar niondeplatsen på årets Opus-lista.

 

 

 

#8


David Huang och Christian Karlsen

festivalarrangörer

Dirigenten Christian Karlsen och pianisten David Huang stod bakom festivalen Gränslandet, som på sensommaren lyckades locka en stor och ytterst blandad åhörarskara till krogen Trädgården under Skanstullsbron i Stockholm. Där fick festivalens egen symfoniorkester möta El Perro del Mar och Loney Dear i ett program med Beethoven, Mozart, Hillborg och Rehnqvist som gjorde publiken vild. Vi ser med spänning fram emot vad denna kreativa duo ska presentera under kommande säsonger.

 

 

 

 

#7


Elisabet Strid

sopran

Vid Birgit Nilsson-galan i Göteborg fick vi en sällsynt möjlighet att höra Elisabeth Strid här hemma, när hon var den som fick framföra den laddade slutscenen i Richard Strauss ”Salome”. Just det partiet har hon haft framgångar med i Leipzig där hon nyligen debuterade i rollen som Elisabeth i Wagners ”Tannhäuser” med stor framgång. Vi hoppas att de svenska operahusen tar sitt förnuft tillfånga och bokar in vår svenska sopranstjärna för några huvudroller de kommande åren.

 

 

 

#6

Gothenburg Combo
gitarrduo

På succéskivan Guitarscapes från 2014 följde häromåret Seascapes – en djupdykning i havets klangvärldar, vilken blev hyllad av en enig kritikerkår. Det senaste decenniet har inneburit runt 70-80 konserter om året för David Hansson och Thomas Hansy. 2018 var inget undantag och Melbourne, Mölndal och Miraflores auditorium i Peru tillhörde ställena som fått ta del av deras fenomenala musikerskap. Klart Sveriges bästa gitarrduo ska vara med på listan!

 

 

 

#5


Leif Aruhn-Solén

tenor

Med rollen som Mahatma Gandhi i Philip Glass ”Satyagraha” på Folkoperan har tenoren Leif Aruhn-Solén fått ett genombrott på den internationella arenan. En cirkusarena närmare bestämt: föreställningen är regisserad av Tilde Björfors från Cirkus Cirkör och full av akrobatik och cirkuskonster. På turnén till USA kom tonsättaren själv till en av föreställningarna och bestämde sig på stående fot för att skriva en ny opera till Cirkus Cirkör. Att Leif Aruhn-Soléns insats i titelrollen var bidragande till detta snabba beslut är förmodligen en kraftig underdrift.

 

 

 

#4


Karin Rehnqvist

tonsättare

Karin Rehnqvist hör till den svenska tonsättareliten och är professor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Här var hon inte bara den första kvinnliga studenten på kompositionsprogrammet utan också den första kvinnliga professorn och dessutom grundare till nätverket Kvast. Karin Rehnqvist har i år, som första kvinna, uppmärksammats med en ny biografi i Musikaliska Akademiens stora serie om Svenska tonsättare.

 

 

 

#3


Eric Schüldt

programledare

Han har varit en välkänd radioröst ett bra tag nu. Men det känns som att det är med det senaste formatet ”Text och musik” som Eric Schüldt har fulländat den speciella form av radiokonst som har kommit att bli hans signum. Tiotusentals lyssnare slår på radion på söndagsförmiddagarna för att andaktsfullt njuta av när Erik Schüldt sjunger långsamhetens lov. Än fler är de som tillkommer i poddversionen av programmet. En röst för vår tid må låta som en kliché, men det är precis vad Eric Schüldt är.

 

 

 

#2


Kerstin Avemo

sopran

Vilket år som helst platsar den sanslösa sopranen Kerstin Avemo på Opuslistan, med sina svindlande koloraturer och sin oförskräckta gestaltningskonst. Under 2018 har hon framträtt i en av de märkvärdigaste operaföreställningar Opus har upplevt: Thomas Adès ”The exterminating angel” i Köpenhamn, som bygger på Buñuels surrealistiska ”Mordängeln”. Medan världen föll sönder runt henne fick Avemo excellera i sina mest osannolika höjdtoner. Andraplatsen kunde inte vara mer välförtjänt.

 

Vem toppar årets Opus-lista? Klicka här så får du svaret!

 

About The Author