Coronapandemin sätter stopp för mycket. Men inte för Opuslistan. Även om det varit begränsad verksamhet på våra scener har det ändå skapats musik. Och böcker och inspelningar har som vanligt kommit ut i en strid ström. Varsågod – här är 20 artister, tonsättare, administratörer och andra bakom scenen-personer som sjungit, spelat, tonsatt, engagerat och inte minst skänkt hopp i vår ansträngda pandemitillvaro.

AV OPUSREDAKTIONEN

#20

Camilla Tilling sopran


Musikåret har förutom coronan präglats av Jenny Lind-jubileet. En av dem som hjälpt till att hylla hennes minne är sopranen Camilla Tilling som gjorde ett Jenny Lind-program på Kungliga Operan i oktober. Konserten går fortfarande att ta del av på Operan Play där den ligger kvar året ut. Och vem kunde passa bättre än den svenska, Schweizbaserade Camilla Tilling, en gång Jenny Lind-stipendiat, vars rena, klara röst vi framför allt kunnat höra i musik av Mozart och Gluck. På senaste skivan Jugendstil ägnar hon sig åt senromantisk musik med Wien i fokus, i sånger från tidigt 1900-tal.


#19

Dan Turdén regissör & operachef


Dan Turdén har i många år varit konstnärlig ledare för Kamraterna, den Stockholmsbaserade operagruppen som gärna sätter upp ovanliga verk av de största tonsättarna. Han har också regisserat i andra svenska operahus och skulle under hösten ha gjort en ny uppsättning av Verdis Macbeth på Norrlandsoperan. Det satte pandemin stopp för och premiären fick skjutas upp till nästa år. Men med de sångare Turdén hade till hands skapade han raskt ett nytt verk – avsnitt från fyra andra Verdioperor kombinerades ihop till en opera med namnet Kärlek & politik. Dessutom fick Turdén hoppa in som operachef på Norrlandsoperan efter Malin G Gjörups oväntade bortgång.

Foto Maximilian Mellfors


#18

Tobias van der Pals cellist


Tobias van der Pals är en svensk cellist som mest hörs i det danska musiklivet. Han tillhör en stark musikfamilj, har breda intressen men odlar ett speciellt fält: morfarsfarbror kompositören Leopold van der Pals. Numera är Tobias dennes främste vapendragare, alltsedan han fick tillgång till de 252 verk som förvarades i ett dammigt skåp i schweiziska Dornach. Musikskatten ägnar sig Tobias nu hängivet åt att främja och sprida, senast på en cd i samarbete med Fredrik Burstedt och Helsingborgs symfoniorkester. På Opuslistan bidrar han med en nordisk och europeisk fasad.


#17

Kristine West blockflöjtist


Med rötter i de hälsingska skogarna, med folkmusiken som bas, har Kristine tagit sig an den tidiga musiken, konstmusiken och världsmusiken. På senare tid har hon etablerat sig som en av sin generations främsta instrumentalister. Klangen och tonen är central i uttrycket och omformar ständigt hennes musikaliska röst. ”Bach och en ensam flöjt i händerna på Kristine West – det behövs inget mer” kunde man höra en recension i radion för inte så länge sedan. Vi är böjda att hålla med.

Foto Elias Gammelgård


#16

Orfeus Barock barockensemble


Orfeus barock är namnet på en grupp musiker som håller till bakom Carl Milles stora Orfeusstaty i Stockholm, nämligen Konserthuset. Till vardags medlemmar i Kungliga Filharmonikerna får de i denna mindre grupp leva ut sina barocka sidor, ofta tillsammans med gästande musiker och sångare. Sedan förra året har Orfeus barock en egen konsertserie med gäster utifrån. I våras kom debutskivan med musik från familjen Bach, både pappa Johann Sebastian och sonen Carl Philipp Emanuel. Närmast är de aktuella med Händels Messias, som är tänkt att spelas in utan publik och publiceras på Konserthuset Play dagen före julafton. Det vill ni inte missa.

Foto Elias Gammelgård


#15

Gitta-Maria Sjöberg sopran & festivalentreprenör


Efter en lång framgångsrik sångarkarriär med bas i Köpenhamn satsar Gitta-Maria Sjöberg nu alltmer på pedagogiskt arbete och att ordna festivaler. Ambitiösa Nordic Song Festival håller numera till i hennes västgötska barndomstrakter i Trollhättan men hon är också verksam kring Öresund, där hon bor på den danska sidan med sin man Matti Borg. Även han är sångare och son till den store bassångaren Kim Borg, vars hundraårsjubileum hans svärdotter under året har lyft fram. Gitta-Maria Sjöberg är även starkt engagerad i Birgit Nilssons museum i Västra Karup och är ordförande i Birgit Nilsson-sällskapet. En musikalisk entreprenör av högsta rang.

 

#14

Bengt Forsberg pianist


Bengt Forsberg kallas ibland ”Sveriges mest spridde pianist” i kraft av sina insatser som medskapande liedackompanjatör. Anmärkningsvärt energisk är han i inspelningsstudion – den senaste skörden inkluderar bland annat en soloskiva och ett projekt tillsammans med Cecilia Zilliacus och Andreas Brantelid. Repertoarhungerns nyfikenhet är uppenbar. Överallt nosar han upp ohörda tonsättningar, från Nikolaj Mjaskovskij till Valborg Aulin, Alice Tegnér och Dorkas Norre. På hemmaplan i Stockholm avhåller den versatile Forsberg en kammarmusikserie i Allhelgonakyrkan. En stöttepelare med raska fingrar.

Foto Eli Sverlander


#13

Birgitta Svendén operachef

Fan ska vara teaterdirektör – och inte har det blivit lättare i coronatider. För Kungliga Operans vd Birgitta Svendén skulle året ha präglats av ihärdigt arbete kring den planerade ombyggnaden. Alan Gilbert var utsedd som musikchef och skulle i vår ha dirigerat en ny uppsättning av Mästersångarna i Nürnberg, sista pusselbiten i husets ståtliga Wagnersatsning. Men i stället fick Birgitta Svendén kavla upp ärmarna och ställa om hela verksamheten – och det med imponerande snabbhet och effektivitet. Plötsligt var allt möjligt. Den nylanserade tjänsten Operan Play blev hennes verktyg för att bygga ett digitalt operahus med massor av inspelningar och konserter direkt för webben. Svendén har också varit en ofta återkommande, engagerad röst i mediernas rapportering och i samtalen med regeringen.

Foto Magnus Länje


#12

Göran Fröst violast


Göran Fröst är altviolinist och stämledare i Svenska Kammarorkestern i Örebro. Förutom violaspel ägnar han sig både åt komposition och arrangemang och han har gjort sig särskilt känd för arbetet med ny musik, gärna i ensemblen Kammarensemblen. På vårens debutskiva i eget namn spelar han Gösta Nystroem, Edvard Grieg samt Ludvig Normans violasonat som här för första gången spelats in på skiva. ”Göran Fröst har en vackert öppen ton, helt befriad från den lite snöpta klang man kan förknippa med violan.” Lovorden från Opus recensent Camilla Lundberg kunde inte träffa mer rätt.

Foto Karl Gabor


#11

Anna Paradiso cembalist


I våras såg skivan med den snärtiga titeln Paradiso plays Paradisi dagens ljus. Den uppmärksammades av bland annat Gramophone, som imponerades av hur den italiensk-svenska cembalisten Anna Paradiso tog sig an sin nära namne: barocktonsättaren Pietro Domenico Paradisi. På inspelningen trakterar Paradiso klaviaturen på tre olika instrument: cembalo, klavikord och piano. ”De italienska galanterierna blir till cembalistiska hårdrocksriff som man gärna vill höra gång på gång” skrev Opus recensent Hanna Höglund. Redaktionen kan bara hålla med.

Foto Pelle Piano


#10

Carolina Sandgren sopran


Carolina Sandgren är ett prima exempel på att operarösten kan utvecklas i en ålder då många väljer att pensionera sig. ”Hörde du? Hon har aldrig låtit så bra!” sa någon efter en föreställning av Elektra häromåret. Vi håller med och uppmärksammar en scenartist som är lika bekväm i rollen som Tosca som att sjunga hårdrock med Magnus Rosén. Carolina Sandgrens sopranröst har blivit en branschsnackis och vi är mycket nyfikna på vilka roller hon kommer sjunga de kommande åren.

Foto Tilo Stengel


#9

Emmy Lindström tonsättare


Emmy Lindström är en av Sveriges mest spännande tonsättare just nu. Emotionell, neoromantisk och expressiv är ord som har använts om hennes publiktillvända musik. Häromåret var hon hustonsättare i Helsingborgs Konserthus och i februari är tanken att hennes Sång utan ord ska uruppföras av Sveriges Radios Symfoniorkester. 2022 väntar premiären så av Ålevangeliet på Folkoperan (efter Patrik Svenssons Augustprisade bok) och ett uruppförande av en trumpetkonsert. Mycket på gång alltså, och mer lär det bli framöver.

Foto Emil Jonason


#8

Sabina Bisholt sopran


Sabina Bisholt är en ung sopran som har sjungit på de flesta av Sveriges operahus. Hon har alltid fått beröm för sina rolltolkningar vare sig det varit Marguerite, Micaëla, Mimi eller Pamina. Det gäller även hennes uppskattade inspelningar med sånger av bland annat Amanda Maier-Röntgen, häromåret med Bengt Forsberg och i våras med Bengt-Åke Lundin. Sabina Bisholt sjöng så sent som i november opera på scen – Nannetta i Verdis Falstaff som Malmöoperan streamade via sin sajt.

Foto Mats Bäcker


#7

Peter Friis Johansson pianist & entreprenör


Peter Friis Johansson är en av de artister som visat stor kreativitet när det gäller att hantera coronapandemin. Ambitiösa Järna Festival Academy, som han sedan några år driver tillsammans med cellisten Jakob Koranyi, blev snabbt ett digitalt evenemang med tematiska konserter och masterclasses. En annan uppmärksammad nyhet under året var uruppförandet av Laura Netzels pianokonsert som Peter Friis Johansson spelade tillsammans med Norrköpings symfoniorkester. Han hade själv färdigställt det ofullbordade verket som nu fick sitt första framförande efter mer än hundra år.

Foto Urban Jörén


#6

Konsert- och operahusens streamingtjänster


Visst har det tidigare funnits många fina exempel på svenska streamingtjänster. Men Coronapandemin har gjort att alla konsert- och operahus blivit tvungna att hitta sina egna modeller. Nya och fantasifulla lösningar har vuxit fram. Malmöoperan har till exempel satsat på direktsändning från husets stora scen, för en kostnad av 100 kronor för den digitala publiken, och Sveriges Radios Berwaldhallen har hittat ett välfungerande sätt att föra ut inte bara ljud utan även bild. Aldrig har vi väl haft så mycket att välja på därhemma – och en helt ny och jättestor publik har hittat till operan och den klassiska musiken.

 

#5

Laura Michelin flöjtist


I början på året vann den unga Norrköpingsflöjtisten Laura Michelin Solistpriset i Berwaldhallen. Hon spelade Carl Nielsens flöjtkonsert ”med en makalös kombination av briljant teknik, stor utstrålning och smittande spelglädje” för att citera juryns motivering. Nu får hon ladda inför nästa stora tävling, Blåsmusikpriset, som är planerad till mars 2021 och liksom Solistpriset arrangerad av Kungliga Musikaliska Akademien. Laura Michelin har fått sin utbildning i Norrköping, Stockholm och München och har redan en rad solistuppdrag för svenska orkestrar. Sådana lär fortsätta att strömma in.

Foto David Sliacnas


#4

Joachim Bäckström tenor


Skånske tenoren Joachim Bäckström är flygingenjören som sadlade om till operasångare efter att ha börjat sjunga i kör. Småningom skaffade han sig en sångutbildning i Köpenhamn. Många flygresor har det blivit sedan dess för Sveriges meste Don José och stämman har genomgått en stadig utveckling från en smidig lyrisk röst till alltmer dramatiska roller. Joachim Bäckström har nu tagit sig an Wagnerpartier som Erik i Den flygande holländaren och Siegmund i Valkyrian. Den hann han sjunga vid en enda föreställning på Kungliga Operan i mars, men tack och lov gjordes en konsertant upptagning som under en tid funnits tillgänglig på Operan play.

Foto Tilo Stengel


#3

Ingela Tägil forskare & författare


Ingela Tägil läser man gärna. Hon skriver om sångare och sångkonst. I år, när Jenny Lind särskilt ihågkoms i samband med 200-årsdagen, får den klassiska läsekretsen vederhäftig lektyr om ”den svenska näktergalen”. Näktergalen har Ingela Tägil också kallat sin biografi. Den är uppbyggd kring tre teman: Oäktingen, Mediaskapelsen och Rösten. Som levnadsöde är Jenny Linds tid på jorden gripande och romantiskt. Och Tägils volym kan utnämnas till solitär i årets musikboksutgivning.

Foto Katarina A Karlsson


#2

Öppna salongerna kulturpolitiskt initiativ


Öppna salongerna! Så kallas årets viktigaste och mest engagerade Facebookgrupp, som samordnar protester mot de hårda coronaregler som gör att det svenska musiklivet är nära att förtvina. De framhäver hur de vill ta sitt ansvar för att på ett smittsäkert sätt öppna salongerna på teatrar, operahus, teatrar och konsertsalar. Initiativtagare och administratörer är Ida Falk Winland, Henriikka Gröndahl, Göran Gademan och Simon Mårtensson och varje torsdag klockan 12 ordnar de nya demonstrationer. Fångarnas kör har fungerat som återkommande musik och de har fått en rad av landets allra bästa sångare att sjunga med – på respektfullt avstånd förstås. Ena torsdagen är det opera, nästa gång musikal eller teater. Alla delar av kulturlivet representeras i dessa envisa protester.

Foto Nadja Sjöström


Vem toppar årets Opuslista? Det får du reda på om du klickar här!

 

About The Author