Glöm Brahms, Schumann och Rachmaninov för en stund och lyssna på Beach, Chaminade och Howell istället.

Inom den klassiska musikvärlden är det kutym att tonsättare ägnas extra uppmärksamhet vid jubileumsår, men trots att det är 150 år sedan pianisten och tonsättaren Amy Beach föddes i USA, lyser uppståndelsen kring henne med sin frånvaro. Desto roligare då att denna cd ger plats för hennes musik. Beach slog in på tonsättarbanan då hon efter giftermål som 18-åring på sin makes begäran begränsade sina konsertframträdanden, och pianokonserten är ett riktigt eldorado av nervkittlande dramatik, med rejäla känslomässiga spännvidder. Hör man här vittnesmålet från en kvinna som kände sig frustrerad och insnärjd av sin tids konventioner?

Även brittiska Dorothy Howells pianokonsert hör tydligt hemma i det romantiska facket. Tyvärr föll verket snabbt i glömska efter premiären 1923, vilket det verkligen inte förtjänade, och jag dras  med i de suggestiva, flödande tonkaskaderna som släpps lösa redan i de första takterna. Det sista verket på skivan, det virtuosa Concertstück, av fransyskan Cécile Chaminade har bara en kvarts speltid, men fyller väl sin plats med sitt färgrika och omväxlande tonspråk.

Danny Driver gör verken full rättvisa, och samspelet med BBC:s skotska orkester och Rebecca Miller är oklanderligt. Särskilt uppskattar jag att de kramar ur rätt dos av känslomässighet ur Beachs och Howells strida strömmar, utan att hänfalla åt sentimentalitet. All kredd till Hyperion som med sin serie med romantiska pianokonserter verkligen riktar strålkastaren mot orättvist negligerade verk.

Bästa Spår: Första satsen i Beachs konsert, Allegro moderato.

Lyssna också på: Amy Beachs ”Gaeliska Symfoni” med Detroit Symphony Orchestra och Neeme Järvi (Chandos).

Axel Lindhe

Beach, Chaminade, Howell
Pianokonserter, Concertstück ciss-moll
Danny Driver, piano
BBC Scottish Symphony Orchestra
Dirigent: Rebecca Miller
Hyperion CDA 68130

 

 

About The Author