När Teodor Currentzis tar sig an Mahler är det i första hand orkesterspelet som imponerar.

Teodor Currentzis är en av den klassiska musikvärldens hetaste profiler just nu. I somras gjorde han succé vid debuten på The Proms i London med sina uppmärksammade Beethoven-tolkningar och hans inspelningar av Mozarts Da Ponte-operor och av Tjajkovskijs Pathétique-symfoni har gett eko världen över. Mahler är en tonsättare som förekommit flitigt på programmet vid turnéer med hans ensemble MusicAeterna. När Currentzis nu har valt att spela in musik av Mahler för första gången väljer han den sjätte symfonin, ofta försedd med öknamnet ”Den tragiska”.

Det är utan tvekan en fascinerande resa som Currentzis tar med lyssnaren på i denna den kanske mest uttrycksfulla av Mahlers symfonier. Den inledande marschen spelas magnifikt med rungande, rå kraft – energiskt, hotfullt och rytmiskt. Men att Currentzis och orkestern också kan gestalta en pastoral idyllisk stämning blir tydligt på många andra ställen.

Orkesterspelet är på en formidabelt hög nivå rakt igenom, med knivskarp precision och ett färgrikt tonmåleri. Lyssna till exempel till träblåsets märgfulla toner i inledningen av finalen. Currentzis har ju gjort sig känd för sina ”maratonrepetitioner” och man kan bara spekulera i hur många timmar som ligger bakom ett orkesterspel av den här kalibern.

 

Vad man möjligen ibland kan sakna i den här tolkningen är det som jag i brist på bättre ord skulle vilja kalla ”mahlerskt tonspråk”. Emellanåt får man känslan av att Currentzis i första hand är ute efter att åstadkomma ett så elegant uttryck som möjligt, snarare än att försöka närma sig vad många andra dirigenter skulle skulle benämna mahlerskt idiom. Ett exempel på detta kan höras i ”Alma-temat” i första satsen, där musiken vältrar sig i sockersöt sentimentalitet.

Om det blir fler Mahlerinspelningar med Currentzis återstår att se. En sak är i alla fall säker: den klassiska musikvärlden skulle vara bra fattigare utan honom. Och oavsett vad du har för uppfattning om Currentzis så råder jag dig att ge den här inspelningen en chans, inte minst för det makalösa orkesterspelet.

Axel Lindhe

Höjdpunkt Orkesterspelet rakt igenom hela symfonin.

Gustav Mahler: Symphony No 6
MusicAeterna
Dirigent: Teodor Currentzis
Sony Classical 19075 82295-2

 

About The Author