Med en Oscar och tre Grammys i famnen har Ludwig Göransson vidareutvecklat det musikaliska universum som en gång startade hans intresse för klassisk musik. OPUS träffade Hollywoods just nu hetaste kompositör i studion i LA för ett samtal om nya Star Wars-serien The Mandalorian, att axla arvet från John Williams, det senaste årets virvelvind och vägen från Linköping till stjärnorna.

TEXT ERIK AUGUSTIN PALM
FOTO AUSTIN HARGRAVE

I februari 2019 höll Ludwig Göransson två tal inför hela världen. I alla fall inför den globala publik som såg Grammy Awards och Oscargalan, där den svenske kompositören med det svallande håret tog hem tre Grammys och en Oscar för sitt producentarbete med rapparen Childish Gambinos megahit This Is America och musiken till superhjältefilmen Black Panther. ”När jag växte upp i Sverige och älskade amerikansk musik drömde jag om att utvandra hit och arbeta med briljanta artister” löd en del av Grammy-tacktalet.

Så blev det, och bevisligen mer därtill. Men när Opus möter den 35-årige kompositören i hans studio i Los Angeles-området Glendale är det inte det senaste årets karriärsvirvelvind som känns mest svindlande. I höstas födde Göranssons fru, violinisten Serena McKinney, parets son Apollo. Ett namn inspirerat av den grekiska guden för musik och poesi, liksom den fiktiva karaktären Apollo Creed i Rocky- och Creed-filmerna, som Göransson skrivit musiken till.

Faderskapet känns fortfarande ”overkligt”.

– Det kommer nog att kännas mer verkligt när Apollo behöver mig mer. Men det är jäkligt kul. I morse spelade jag musik och lekte med honom. Varje dag är så annorlunda. Intrycken han får, sättet han reagerar på, säger Ludwig Göransson där han sitter framför mig i en designfåtölj.

Det långa håret som faller över axeln och hans outfit, en av de originella mjukisdressarna, har blivit hans modesignum. Just denna är spräckligt blå-orange. Göransson talar med mjuk, låg stämma. I soffan mellan oss ligger goldendoodlen Barbara och vilar.

Ett lugn kan även Ludwig Göransson känna idag trots uppståendelsen, alla åtaganden, propåer och det nya familjelivet. Oscarskampanjandet var en extrem kraftprövning.

– Kampanjarbetet var ett heltidsjobb. Att mingla varje kväll, gå på visningar och göra intervjuer i flera månader. Samtidigt var min fru gravid. Det kändes som kaos varje dag. Så efter jag vunnit kände jag att jag verkligen kunde slappna av och att jag aldrig skulle behöva göra om samma sak igen i hela mitt liv.

Jag påpekar att det inte är säkert.

– Om jag skulle vara så lyckosam igen kan jag navigera det hela mycket bättre. Om jag inte hade vunnit nu skulle pressen bli enormt mycket större nästa gång. Tänk de som har nominerats elva gånger under fyrtio års tid utan att någonsin vinna!

Att det finns kompositörer i Hollywood som tycker sig vara mer värda en Oscar än den unge svensken utgår Ludwig Göransson ifrån. Men han tror sig kunna avvärja den värsta avundsjukan.

– Kanske har jag en ödmjukhet som bottnar i svensk jantelag, som gör att folk inte blir så arga.

Jag har intervjuat Ludwig Göransson i hans studio tidigare (bland annat för ett reportage om musikens Hollywoodsvenskar i Opus 69). Sedan dess har han både vunnit en Oscar och själv blivit medlem i The Academy. Det har möjliggjort att studion har växt från ett till två rum. Inredningen går i turkost, grönt, brunt och orange och är utvald av Göranssons storasyster Jessika, en LA-baserad designer.

Det är Göranssons värld in i minsta detalj, där bara mängden utrustning är en dröm för vilken musikproducent som helst. Utöver huvudarbetsplatsen med klaviatur och skärmar kryllar det av analoga och digitala instrument – från en av väggarna, där ett 30-tal gitarrer hänger, till ett stort specialbyggt skåp fullt av modulärsyntar. I ett hörn står ett trumset, givetvis av märket Ludwig.

Rummen andas experimentlusta och musikaliskt gränsöverskridande, precis det som Ludwig Göransson har blivit känd för. Att han både kan skriva hiphop som ligger etta på Billboardlistan, spirande R&B-pop och orkestermusik med inslag av afrikansk folkmusik – och kanske främst, en blandning av musik som annars sällan möts.

– Jag blev tidigt intresserad av filmmusik för att den inbegriper så många stilar. Så jag lärde jag mig att älska olika genrer och skriva musik över gränserna. I tonåren kom rockmusiken först, sedan var jag inne på att försöka skriva hits som Max Martin. Därefter blev det dans- och technomusik och sedan jazz och klassisk musik.

Det första orkesterstycket som Ludwig Göransson skrev var för Norrköpings Symfoniorkester med titeln Five minutes to Christmas. Den då 17-årige Göransson studerade vid De Geer-musikgymnasiet i samma stad. Som namnet antyder var Danny Elfmans musik till Tim Burtons film The Nightmare Before Christmas en stor influens. Men lika påtaglig var ett annat inslag.

– Det lät även mycket som Darth Vader-temat från Star Wars-soundtracket. Det var de två klassiska verk jag främst kände till och lyssnade på då, säger Ludwig Göransson.
John Williams ikoniska musik till Star Wars-filmerna tillhör musikhistoriens mest betydande soundtracks. Det blev Ludwig Göranssons portal till den klassiska världen.

– Genom John Williams fann jag Planeterna av Gustav Holst, som Star Wars-soundtracket ju var väldigt inspirerad av. Det ledde till Rachmaninovs andra pianokonsert och Stravinsky, varefter jag blev besatt av Ravel. Ganska logiska kopplingar, det är väldigt romantisk musik. Ravel har ju även toner av jazz, så där fanns en länk till något annat.

 

Upplevelsen av att höra sitt verk framföras av en orkester födde en självinsikt hos den unge Göransson. Musikerbanan hade stått klar sedan länge. Det hade hans pappa musikläraren Tomas Göransson bidragit till. Men att Ludwig faktiskt är döpt efter Beethoven hade inte känts förebådande innan dess. ”Kanske är jag kompositör, tänkte jag”, säger Göransson.

Detta ville han arbeta med. Men givetvis kunde han då inte ana vad han år 2019, långt in i framtiden, skulle ha åstadkommit. Och att han utöver valfriheten och inflytandet som priserna gett honom även skulle komma att vara del av arvet från självaste John Williams.

Ludwig Göranssons senaste skapelse är nämligen musiken till den hajpade Star Wars-tv serien The Mandalorian. När vi träffas har den nyligen haft amerikansk premiär på streamingtjänsten Disney+.

Att axla arvet efter sin första favoritkompositör har inte varit okomplicerat.

– Det har varit en jättestor press som jag har försökt vända till något positivt. På grund av den extremt höga kvaliteten på musiken som mitt soundtrack kommer jämföras med har jag aldrig lagt så här mycket tid på tonsätta en tv-serie. Det är fyra timmar musik.

The Mandalorian är en betydligt mer dystopisk berättelse än de flesta av Star Wars-filmerna. Tv-serien följer en prisjägare i ett kargt rymdlandskap där tonen är inspirerad av futuristisk cyberpunk, Kurosawas samurajfilmer och Leones spaghettivästern. Ekot från sistnämnda filmskapares huskompositör Ennio Morricone hörs klart, ihopvävt med en 70-mannaorkester där Göranssons fru Serena ingår, liksom synth- och electronicainslag.

– Varje avsnitt är så annorlunda. Det är olika platser och karaktärer, varför musiken gör en väldigt egen resa genom olika genrer. Och jag vet inte om det finns någon annan tv-serie där huvudkaraktären har en hjälm på sig hela tiden. Musiken har därför fått bli till ansiktsuttryck och styr berättelsen till stor del.

Ludwig Göransson går bort till ett golvställ med en samling basblockflöjter, tar upp en av dem, och spelar The Mandalorians suggestiva signaturmelodi.

– Jag ville komma bort från datorn och skriva för instrument som jag kan spela själv. Flöjterna kom först. Sedan satte jag upp 40 olika instrument i studion och anställde en ljudingenjör som spelade in mig när jag gick runt mellan dem, i en hel månad. Jag försökte återkoppla till något. Det kändes som när jag gjorde musik som barn.

LA-tillvaron har även fått Ludwig Göransson att återkoppla till en annan del av sin uppväxt.

– Jag gick ganska mycket på opera som barn. I gymnasiet gjorde vi resor till Kungliga Operan i Stockholm. Men det var först här i LA som jag blev operafantast. Det är tre eller fyra år sedan nu jag besökte Los Angeles-operan första gången, då såg vi Madame Butterfly. Puccini är faktiskt en ganska stark influens i min musik de senaste åren. Det kan man bland annat höra i styckena för Black Panther.

Utöver ett nyss avslutat samarbete med Justin Timberlake för den animerade musikbarnfilmen Trolls World Tour är Ludwig Göranssons nästa projekt att färdigställa musiken till Christopher Nolans thriller Tenet. Just nu är Göranson mitt i skrivandet, där han helst vill vara.

Vilka är utmaningarna idag? Hur korsbefruktas klassisk musik bäst med musik från andra genrer?

– Det handlar om att hitta blandningen mellan det gamla och det nya. Att väva ihop istället för att stapla. Det är som att lägga ett pussel, säger Ludwig Göransson och ler innan det är dags att gå en runda med Barbara runt studion.

Ludwig Göransson

Ålder 35 år
Född Linköping
Bor Los Feliz-området i Los Angeles
Familj Gifte sig 2018 med amerikanska violinisten Serena McKinney. I september 2019 föddes parets son, Apollo. Storasyster Jessika Margo Göransson bor också i Los Angeles och arbetar som designer. Föräldrarna bor kvar i Linköping.
Bakgrund Gick musikgymnasiet De Geer i Norrköping och tog sedan en kandidatexamen i jazzimprovisation vid Kungliga Musikhögskolan, innan han som 22-åring flyttade till Los Angeles för en masterexamen i filmmusikkomposition vid University of Southern California.
Karriär i korthet Det första genombrottet kom 2009 som kompositör för musiken till den hyllade komedi-tv-serien Community. Nästa milstolpe blev musiken till filmen Fruitvale Station, i regi av Ryan Coogler – som Göransson lärde känna vid USC och som anlitat Göransson som kompositör till alla hans filmer. Det inkluderar musiken till superhjälten Black Panther (2018), som i februari 2019 gav Göransson en Oscar för bästa filmmusik, en Grammy för Bästa musik för visuell media, två Grammys för sitt arbete som producent för rapparen Childish Gambino, liksom en svensk Grammis i kategorin Årets kompositör.

 

The Mandalorian

Tv-serien The Mandalorian är en rymdwestern i åtta delar inom inom Star Wars-universumet. Berättelsen utspelar sig efter Rymdimperiets fall och kretsar kring den stoiske och moraliskt tveksamme prisjägaren The Mandalorian, spelad av Pedro Pascal. Andra viktiga roller är Nick Nolte som medresenären Kuiil, samt kultregissören Werner Herzog som mäktig skurk. Tv-serien är en av de första titlarna på den nya streamingplattformen Disney+.

Diskografi i urval

Musik till tv-serier:
– Community (2009–2015)
– Happy Endings (2011–2013)
– New Girl (2011–2018)
– Patriot Act with Hasan Minaj (2018–2019)
– The Mandalorian (2019)

Musik till filmer:
– Fruitvale Station (2013)
– Creed (2015)
– Black Panther (2018)
– Venom (2018)
– Creed II (2018)

Som låtskrivare och musikproducent:
– Albumen Camp, Because the Internet och Awaken, My Love! av Childish Gambino
– Låtar med artister som Chance the Rapper, T. Mills, Pell, Moses Sumney, Haim och Vampire Weekend


Foto: Brian Vernor

 

About The Author