Boken jag håller i handen har underrubriken ”Människorna – organisationerna – musikens kedjor”. Den handlar om musik men författaren analyserar knappast tonerna. Den handlar om människor bakom musiken men inte biografiskt eller psykologiskt utan i form av namedropping, såsom exempel.

På vad? På musikens kedjor, författarens grundläggande, mångomfattande ämne: ”Hur västvärlden fylldes av musik”. Så kallar författaren, Lars Östman (professor i företagsekonomi), sitt storverk. Han startar i närheten av urtidsmänskan, som klapprar med stenar och lyssnar till klangen, och slutar med de modernaste teknologierna för den världsvida spridningen av ljud och passerar i förbifarten stilhistoriska och sociala förändringar, smakens skiftningar och musikindustri genom tiderna. Det är just ”kedjorna” som fokuseras.

Det säger sig självt att de 528 sidorna (Kulturhistoriska bokförlaget) inte kan allsidigt belysas inom Opus ram. Sammanfattningsvis kan i stället nämnas att person- och sakindex sträcker sig (ungefär) från Abba och Hugo Alfvén till Ziggy Stardust och Eva Öhrström. Detta borde locka till läsning.

Carlhåkan Larsén

Hur västvärlden fylldes med musik, Lars Östman, Kulturhistoriska Bokförlaget, 528 sidor.

About The Author