Joonas Ahonen gör ett briljant framförande av György Ligetis svårspelade pianokonsert, på en skiva som belyser flera aspekter av den ungerske tonsättaren.

György Ligeti har en säker position i 1900-talets musikhistoria. Man kan fråga sig hur mycket den handlar om värden som står sig när dammet efter avantgardismen lagt sig, och hur mycket om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt (Darmstadt i slutet på 50-talet).

Ligetis såsiga tonklungor blev allmänt bekanta genom Stanley Kubricks kultfilm “2001. Ett rymdäventyr”. Precis som Wagner har Ligeti sina ögonblick, men hans oeuvre i stort synes inte särskilt relevant utanför Experimentellt Nördiga Klubben. Stor hjärna, stora muskler, men litet hjärta.

Ändå är den här skivan mysig, om man får säga så. Den har sina ögonblick. Allt är skickligt framfört, och fattas bara annat. Jag tror Ligeti gav sig tusan på att skriva svårspelad musik. Han lyckades väl därvidlag; amatörer göre sig icke besvär.

Pianokonserten låter otroligt svårspelad men den unge Joonas Ahonen sköter uppgiften briljant. Stycket torde kunna hitta sin publik, med sin blandning av minimalism, kaotiskt sväng och ödslighet. Fast jag hör mer skryt än Musa. Är det meningen att vi ska tappa hakan över svårigheterna? Jag skulle bli mer imponerad om Ligeti skrev en melodi à la Michel Legrand.

Apropos melodier finner jag ”Melodien” (1969) helt ointressant. Stycket har inte åldrats väl, låter som typisk ”modern musik”. Kammarkonserten från 1971 får mig att tänka på en inredningsarkitekt. Varje stol, varje vas på rätt plats, i rätt kulör. Inte minst gillar jag avrundningarna. Ofta nickar jag för mig själv: Ja, just där ska man sluta!

Cellokonserten är kort, fåtonig (less is more) och välmöblerad. Kanske det mest sympatiskt inredda rummet i hela huset.

Ladislaus Horatius

 

FAKTA

Ligeti – Concertos

Konserter av György Ligeti

Medverkande: Joonas Ahonen, Christian Poltéra, BIT20 Ensemble

Baldur Brönnimann, dirigent
BIS-2209 SACD

 

Gillade du den här artikeln?

Om svaret är ja och du vill läsa fler texter av det här slaget rekommenderar vi en prenumeration på Opus – musikvärldens mest exklusiva magasin om klassisk musik och opera. Opus bjuder på initierade reportage från kunniga skribenter, det senaste från svenskt och internationellt musikliv och recensioner av de hetaste inspelningarna och föreställningarna.

Ett förmånligt prenumerationserbjudande hittar du genom att klicka på denna länk.

 

About The Author