Rysk-spansk-svensk-franska Chiaroscuro tillhör toppskiktet av dagens stråkkvartetter. Nya skivan med Haydns solkvartetter nr. 4-6 utgör inget undantag.

Efter sitt internationellt prisade Haydn-album från 2016 är Chiaroscuro Quartet tillbaka med flera ”solkvartetter” (första utgåvan av de sex kvartetterna hade en sol på omslaget). Om än inte inspelade samtidigt, är de i varje fall omslagsfotograferade från samma soffa. Primarien Alina Ibragimova återfinns fortfarande hopkrupen i samma hörn, medan violasten Emilie Hörnlund (till vardags stämledare i Kungliga Hovkapellet) har rest sig för en pose vid öppna spisen. Ett hemtrevligt vardagsrum för ”ett samtal mellan fyra förnuftiga människor”, för att tala med Goethe.

Citatet passar onekligen på det epokgörande opusnumret 20 från 1772, där Joseph Haydn stadfäster den nymodiga kvartettformen. Och det är spirituella, idérika och passionerade konversationer det handlar om. Nu får primarien lämna plats i talarstolen för de övriga tre (särskilt cellon) – vilket tydliggörs bäst i D-durkvartettens vackra variationssats.

Det är också i opus 20 som sonatformen lanseras på allvar och den pyntiga rokokostilen slängs överbord. Samtidigt tar Haydn det utskåpade fugaformatet till heders, jämsides med trendig folkmusik, gärna romsk. Sammantaget helt centrala karakteristika för den wienklassicism som komma skall.

Chiaroscuro klär i sitt svårstavade namn. De kan verkligen leverera klärobskyr i sin rikt varierade klangbild. Sensträngarna surrar som gambor, eller rentav som en skolorgel – och Chiaroscuro räds inte en och annan sträv skitighet i soundet. Mest påfallande är ändå Alina Ibragimovas innovativa utflykter, lika spralliga som ömsinta men (nästan) aldrig smaklösa.

Camilla Lundberg
 

Höjdpunkt Den sanslöst snurriga finalen i D-dur. Och passionen i f-moll.
Testa också De sex Haydnkvartetterna opus 33 med Quatuor Mosaïques, i väntan på Chiaroscuro
 
 
Joseph Haydn
”Sun” Quartets op 20 Nos 4-6
Chiaroscuro Quartet
BIS 2168 SACD

About The Author