François-Xavier Roth på sin mammas gata i lysande framföranden av Ravel.

Vi tänker oss gärna Ravel som det elegant klädda salongslejonet som världsvant rörde sig i Paris alla kulturella salonger. Att se denne dandy iklädd uniform känns ganska främmande. Men Ravel deltog faktiskt under en period vid fronten i första världskriget som chaufför och ambulansförare och ”Le tombeau de Couperin” komponerades till minne av vänner som stupade i kriget. Verket är skrivet som en hyllning till fransk barockmusik, där varje sats refererar till en tidstypisk dans och varje sats har sin egen rytm, sitt alldeles egna melodiska uttryck.

Genomgående är det här musik som François-Xavier Roth handskas med på ett lysande sätt, vilket även gäller för ”Ma mère l’Oye” (Gåsmors sagor), här spelad i den utökade balettversionen. Det är nu femton år sedan Roth grundade sin tidstrogna orkester Les Siècles och det är verkligen en formidabel ensemble. Speciellt när det handlar om så färgrik och prunkande musik som här gör de tidstrogna instrumenten skillnad: flöjter och övrigt träblås har en mer genomträngande och gällare klang än traditionella instrument vilket ger Ravels musik extra glans.

Allt som allt en skiva som befäster François-Xavier Roths ställning som en av dagens mest intressanta och kreativa dirigenter. På köpet får man också den sällan spelade Scheherazade-uvertyren från 1898 (ej att förväxla med den senare sångcykeln med samma namn) där man får möjligheten att höra en ung Ravel experimentera med att skriva för stor orkester, något han skulle utveckla till fulländning senare i karriären.

Axel Lindhe

 

Höjdpunkt Ma mère l’Oye.

Testa också Ravels Daphnis et Chloé med François-Xavier Roth och Les Siècles, även den på Harmonia Mundi.

 

Maurice Ravel: Ma mère l’Oye, Le tombeau de Couperin
Les Siècles
François-Xavier Roth
Harmonia Mundi HMM 90 5281

About The Author