Camilla Tilling imponerar på nya skivan med musik från det tidiga 1900-talet.

Brytpunkten mellan det nya och det gamla Europa anas där skivan Jugendstil tar slut. Första världskriget rasar och mänskligheten möter en av historiens grymmaste slakter. Den 1 juli 1916 inleddes slaget vid Somme då 70 000 män såras och dödas bara under offensivens första dag.

Den här cd:n behandlar inte krigets fasor eller de politiska händelser som leder fram till katastrofen. Men det är intressant att sätta musiken i en kontext. Wien vid förra sekelskiftet var en smältdegel för Europas intellektuella. Politik diskuterades i samma andetag som psykoanalysens landvinning och konstens varande.

Kompositörerna som valts ut hade en inbördes relation. Alexander von Zemlinsky undervisade Erich Wolfgang Korngold och Arnold Schönberg, som kom att gifta sig med von Zemlinskys syster Mathilde. Schönberg var lärare åt Alban Berg, och alla hade någon form av relation till Gustav Mahlers tonspråk. Hans musik sågs som den förenande länken mellan den tyska senromantiken och Andra Wienskolans kompositionsteorier, personifierade av Arnold Schönberg och hans elever.

De inledande sångerna, Erich Wolfgang Korngolds Einfache Lieder från 1911, visar upp den fjortonårige kompositörens romantiska läggning. Han var redan en etablerad musiker. 1908 hade hans balett Der Schneemann haft framgång i Wien och hans andra pianosonat spelades över Europa av Arthur Schnabel. Många tänker på Korngolds opera Die tote Stadt (1920) när hans namn kommer på tal. Men sina största succéer firade han som landsflykting i USA från 1934 där han kom att dominera filmmusikens värld. Det är intressant att här få höra de sånger han skrev i Wien.

Camilla Tillings röst har med åren blivit fylligare utan att förlora i klarhet. I Alban Bergs sju tidiga sånger från 1907 visar hon hur kompositören behandlar dramatiken i poesin som en modern Franz Schubert. Varje klang drabbar genom pianostämmans återhållna exakthet, känsligt framfört av pianisten Paul Rivinius. För lyssnare som har en ansträngd relation till atonal musik är Bergs 7 Frühe Lieder en bra ingång i kompositörens klangvärld. Man anar vartåt hans stil är på väg även om det skulle dröja flera år innan han fulländat sitt experimenterande med tolvtonsmusik.

Jugendstil bjuder på vackert framförd musik från gränslandet mellan senromantik och modern konstmusik. Efter Arnold Schönberg och hans elever blev ingenting mer sig likt.

Carl-Henric Malmgren


Jugendstil – songs 1898 – 1916
Sånger av Erich Korngold, Alban Berg, Alexander von Zemlinsky, Arnold Schönberg och Gustav Mahler
Camilla Tilling, sopran
Paul Rivinius, piano.
BIS 2414 SACD

 

About The Author