Sven-David Sandströms nya Johannespassion innehåller både det nordiska vårljuset och stråkkvartett med rockattityd.

Oerhört produktive Sven-David Sandström släpper inte kyrkomusiken. Hans ”The Passion of St John” uruppfördes 2016 och premiären släpps nu på skiva, komplett med hostningar. Verket inleds med att dur och moll sköljer som vågor mot varann och fortsätter i samma suggestiva stil, någon gång mot jazzhållet. Jakob Holtze har postmodernt kompilerat librettot av en rad texter. Bibeln sorterar mellan Walter Benjamin och William Blake, och den som vill veta vilket som är evangelium har en sport att lista ut citaten.

I centrum står evangelisten Johannes, sjungen med textdriven energi av den svenske countertenoren Daniel Carlsson. Valet av röstfack ger ett svävande gender som passar lärjungen som Jesus älskade, som det heter i evangeliet; Johannes har ju traditionellt ansetts som ung, nästan en pojke. Jesus har i barytonen Lars Møller en mogen mans röst, men ändå en lätthet.

Danska psalmer på originalspråket varvar handlingen på Bachs maner, ett mycket fint val. Annars sjungs verket på engelska. Mogens Dahl Chamber Choir består av runt dussinet yrkessångare. Stråkkvartetten Brooklyn Rider, nyligen aktuella med Anne Sofie von Otter, är Brodskykvartettens arvtagare med rockattityd i lanseringen.

Allt håller högsta klass, är rentav läckert – och kanske skapar det en distans, som på ett sätt blir agnostisk när passionen ju skildrar det heliga och mänskliga utan skydd. Då är naturskildringen i texten mer trovärdig. Sandströms Johannespassion dras ut i Kristi himmelsfärd, en näktergal sjunger vårens första sång, lärkan kommer, det nordiska vårljuset.

Höjdpunkt En oväntad tuba vidgar den akustiska rymden bakom stråkkvartetten.

Testa också ”Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Joannem” av Arvo Pärt.

Sofia Lilly Jönsson

Sven-David Sandström
The Passion of St John
Daniel Carlsson, Mogens Dahl Chamber Choir, Brooklyn Rider m fl
(EXLCD30186)

 

About The Author