Opus har tagit tempen på operatokiga Malta inför 2018, året då Valletta inte bara är ögruppens utan hela Europas kulturhuvudstad.

Text: Kajsa Kax

Opera är nästintill en folksport på Malta och när huvudstaden Valletta blir europeisk kulturhuvudstad nästa år kommer mycket att handla om just opera.

– Vi har flera okonventionella och spännande uppsättningar på gång eftersom vi vill bryta ned barriärer och öppna upp för nya målgrupper, berättar programchefen Margerita Pule i samband med Opus besök på Medelhavsön i somras.

En av de största satsningarna blir urpremiären av operan ”Orfeus och Manjun”. Produktionen är ett samarbete med bland annat musikfestivalen i Aix-en-Provence, belgiska nationalscenen La Monnaie och Wiener Konzerthaus i Österrike. Operan, som arbetas fram i sin helhet av ett “community” med flera upphovspersoner, har ett libretto som bygger dels på myten om Orfeus och Eurydike, dels på en klassisk arabisk legend om kärleksparet Leyla och Manjun. Både internationella och lokala sångare och musiker ska delta och det blir även inslag av performance och skuggteater.


Margerita Pule

– En lekfull djurprocession öppnar upp när man anländer, pappersdockor som skapas av en afrikansk konstnär. Sedan fortsätter publiken ned i underjorden med hjälp av videoinstallationer. Det blir en föreställning som också kan passa operaintresserade föräldrar som vill ta med barnen.

 

Aida i flyktingmiljö

En annan höjdpunkt är Verdis Aida som sätts upp utomhus intill Vallettas futuristiska stadsport och nya parlament. Byggnaderna är bara ett par år gamla och ritade av världsarkitekten Renzo Piano. Uppsättningen görs tillsammans med holländska Leeuwarden, 2018 års andra kulturhuvudstad.

– Redan nu har arbetet startat med workshops och seminarium med sångare från båda länderna. Det experimenteras med såväl film som konst och verket kommer att ha ett modernt anslag, säger Margerita Pule.

– Malta befinner sig i frontlinjen när det gäller båtflyktingar och just denna Aida kommer att utspela sig i Egypten.

En operasatsning i ett liknande sammanhang blir urpremiären av den maltesiska kompositören Mario Sammuts ”We are refugees”. Det planeras för en storskalig utomhusföreställning, även den producerad tillsammans med ett team från Holland.

– Det är viktigt att ta upp dagens situation och därför har vi valt att arbeta med övergripande teman som ”voyages”, ”crossroads” och ”island stories” – perspektiv som kommer igen i hela kulturåret.

 

Subkultur i barockmiljö

En helt annan slags uppsättning är en ungdoms-opera ska spelas på Teater Manoel, en av världens bäst bevarade barockteatrar. Teatern byggdes i början på 1700-talet och genomgår en omfattande renovering för att kunna användas intensivt nästa år.

– Det blir unga sångare och talanger från Malta på scenen, berättar Margerita Pule. Handlingen bygger på en tecknad seriefigur från 60-talet, de italienska kult-albumen om den så kallade Corto Maltese.


Nyrenoverade barockteatern Teater Manoel

 

Umeå inspirerar

Det är inte bara nyskapande och dagens flyktingsituation som karakteriserar och påverkar kulturhuvudstadsåret. Med sin strategiska position mitt i Medelhavet har Malta genom årtusendena nästan varit ständigt koloniserat. Människor och kulturer har mötts, handlat och bytt erfarenheter. Självständigheten kom för bara dryga 50 år sedan.

– Jag vill gärna tro att vi malteser har blivit toleranta och präglade av just samverkan. Därför gör vi nu på samma sätt som när Umeå var kulturhuvudstad. De tog in hela sin landsända, från det samiska och fjällen till havet och kustsamhällena. Vårt år har ett brett medelhavsperspektiv och vi kommer att finnas på hela Malta, avslutar Margerita Pule.

 


Gabriella Swallow spelar Bach på Malta International Arts Festival.

Malta – kulturen och musiken

Från en bombastisk happening mitt i Valletta till sångkvällar med arabiska influenser ute på landsbygden – det europeiska kulturhuvudstadsåret kommer att märkas över hela Malta.

Det lilla landet Malta har bara 400 000 invånare men sammanlagt mer än 60 teatrar. Flera av dem rustas för fullt för att kunna användas under nästa år.

Maltesernas kärlek till teater och opera sträcker sig långt tillbaka i tiden. Dels har närheten till Italien påverkat, dels har örikets egen historia spelat roll. När malteserriddarna slog sig ned på Malta under 1500-talet tog de med mycket musik och konst. Det var också riddarna som anlade huvudstaden Valletta med sin karakteristiska arkitektur och flera spektakulära palats.

Idag är Valletta upptagen på Unescos världsarvlista och att promenera i de gamla delarna är som att gå omkring i en saga. Många turister besöker Johanneskatedralen, asketisk utanpå men spektakulärt guldbesmyckad inuti. Flera klassiska konserter kommer att hållas här under kulturhuvudstadsåret.

Under 1800-talet byggdes ett stort operahus som ansågs vara bland dåtidens bästa. Det bombades dock under en flygattack under andra världskriget. De ytterväggar som stod kvar behölls och utgör idag ram för en välbesökt utomhusscen.


Utomhusoperan i Valletta.

Liksom många andra medelhavsländer har malteserna en förkärlek för processioner och högtidligheter. Varje stad och by med självaktning ståtar med en egen festival, mässingsorkestrar kan dra förbi mitt på blanka förmiddagen och fyrverkerier smäller av lite när som helst. Runt 90 procent av befolkningen tillhör den romersk-katolska kyrkan och det märks på firandena av helgon och annat.

Förutom kulturhuvudstadsårets operasäsong kommer ”Pageant of The Seas” (ungefär ”havens festivaltåg”) att vara något av den dramatiska höjdpunkten. I början av juni planeras den centrala hamnen i Valletta, Grand Harbour, att explodera av ljud och ljusspel – en multiföreställning på vattnet där mängder av simmare (!), skepp och små båtar ska delta. Publiken kan se skådespelet från Vallettas stadsmurar och från de höga kullarna i grannstaden Vittoriosa, mittemot.


Konsert på Maltas berömda barockfestival, ett evenemang som äger rum i januari varje år.

I mitten av juli dyker musikfestivalen ”Ghana Nights” upp i flera byar och städer. Maltesisk folkmusik är i centrum och den beskrivs som en blandning av sicilianska ballader och arabiska rytmer. Stilen har varit ett uttryck för arbetare, bönder och de lägre klasserna i samhället och ska traditionellt sjungas av män med gitarr som enda ackompanjemang. I den mest rena formen skapas texten på nytt varje gång en sång uppförs och berättar om byliv och händelser i den lokala historien.

I huvudstaden Valletta kommer den vindlande och smala gatan Strait Street stå för mer spontana musikmöten. Här hängde förr i världen sjömän och skumma typer och idag har jazzbarer, miniscener och gallerier tagit över. Det planeras allt från poesiuppläsningar till mini-opera-happenings.

Programmet för hela kulturhuvudstadsåret finns på nätet och biljetter släpps allteftersom. Läs mer på valletta2018.org

 

Höjdpunkter under kulturhuvudstadsåret

Större delen av det musikaliska programmet drar igång sommaren 2018. Datum, platser och biljetter släpps i månadsskiftet oktober-november på webbplatsen valletta2018.org

Konserten över Atlanten

Den brittiske dirigenten Peter Stark gästar Malta för en kväll och leder Maltas filharmoniska orkester och Maltas ungdomsorkester under ett brett musikaliskt tema.

Aida

Spelas av Opera Spanga, ett kompani från Friesland, i ett nyskapande samarbete med årets andra europeiska kulturstad Leuwaarden i Nederländerna. Kommer även bjuda på video och konst.

Välgörenhetskonsert med Joseph Calleja

Världstenoren upptäcktes som 16-åring på Malta och är utnämnd till landets ständiga kulturambassadör. Även om Calleja inte uppträder speciellt för kulturhuvudstadsåret håller han sin årliga konsert på ön. Tidpunkten brukar vara sent i juli eller i augusti.


Världstenoren Joseph Calleja under en av sina traditionsenliga konserter på Malta.

Operan Orfeus  och Manjoun

Ryktas bli en av operasäsongens höjdpunkter. Librettot är en mix av Orfeus-sagan och en arabisk kärlekslegend. Ett samarbete med bl a musikfestivalen i Aix-en-Provence och Wiener Konzerthaus i Österrike.

Urpremiären av We are refugees

En storskalig föreställning av maltesiska kompositören Mario Sammuts, även den producerad tillsammans med Nederländerna. Tar upp flyktingsituationen kring Medelhavet.

Konsert-happening  med Tim Steiner

Alla bjuds in – familjer, unga, gamla, professionella som badrumssångare, med eller utan instrument – att gemensamt skapa en jättekonsert under ledning av brittiska dirigenten Tim Steiner och musikerkollektivet Ondamarela från Portugal.


Efter en längre renovering återinvigdes parlamentet år 2015. För den nordafrikanskt inspirerade arkitekturen stod stjärnarkitekten Renzo Piano.

Fakta Malta

Resa Norwegian, Ryanair och SAS har direktflyg. Det tar knappt fyra timmar från Stockholm, från Köpenhamn drygt tre timmar.
Väder April till oktober passar för sol och värme. Hösten och vintern för utflykter och kultur, dagstemperaturen snittar på 17 grader.
Boende Det finns alternativ för alla smaker och budgetar. I huvudstaden såväl bekväma hotell som enkla bed & breakfast. Många malteser hyr dessutom ut via Airbnb.
Mat Klassiskt medelhavskök. Soltorkade tomater anses vara särskilt bra och traditionella rätter är rejäla som till exempel kaningryta och fiskpaj. En specialitet är bigilla, en hummus-liknande röra av bondbönor och vitlök som passar bra till ett platt runt bröd kallat ”ftira”.


Överallt i Valletta syns de inglasade balkonger som blev populära under barocken.

Övrigt bra att veta

Tid – samma som Sverige.
Valuta – euro.
Prisnivå – bara något lägre än i Sverige.
Trafik – vänstertrafik, ett arv från den brittiska kolonialtiden.
Bilhyra – punkteringar är vanliga på de ofta eftersatta vägarna, välj därför en stadigare modell.
Språk – engelska är ett av de två officiella språken. Det andra är maltesiska, en intressant blandning av arabiska och italienska.

About The Author